Berend Groeneveld en Hugo Kampman gingen met hun Cortina de witte uitdaging van de Wintertrial 2024 aan. Ze doen verslag met tekst en beeld.
Tekst en foto’s: Berend Groeneveld, Hugo Kampman en BBoth Photography
“Zaterdag 27 januari begon het feestje al bij M Sport in Krakow, waar we met een luxe hybride auto aankwamen en we na de technische keuring van ‘Tina’, onze Ford Cortina Mk1 uit 1968, op weg mochten naar het hotel, midden in het oude centrum van Krakau. Met het vooruitzicht om een weekje te mogen spelen in de sneeuw van de Wintertrial, georganiseerd door Timo Rietbergen en zijn Classic Events team. Het was voor ons de tweede keer dat we meegedaan hebben en dit keer hebben we ook de tijd genomen, soms gedwongen door panne, om wat sfeerimpressies te maken. Samengevat: plezier, uitdaging, autopech, spanning, stress, stijve nek, haasten en veel gezelligheid. De foto’s met onderschrift vertellen ons verhaal.”
Onderweg naar de eerste test werd boven op de brug de 911 van equipe 53 ingehaald, die later de winnaar bleek van de Challenge klasse.
‘Snowchasers’ equipe 47 onderweg naar de sneeuw op het Tatra gebergte.
Driftend onderweg naar een Time Check onderaan de skipiste.
Gezellige winnaars, De ‘frunk’ van de Porsche werd niet alleen benut voor nuttige zaken, maar ook voor het aangename.
IJskoud. De Jäegermeister smaakt aan het einde van een lange dag prima, vooral vanaf de ‘bar’ van de oranje VW Golf van equipe 70.
Sneeuwkettingen. Door vaart te houden kon je deze helling wel op zonder kettingen, maar wanneer een equipe voor je het niet haalt en de weg blokkeert, dan stroopt het snel op en moet iedereen die erachter zit de kettingen om doen. Tussen de bomen zie je net het begin van een stijl en ijzig gedeelte.
Panne. Veel kleine wegen hadden achterstallig onderhoud. Door een diepe put werd een gat in de carterpan van de Golf van equipe 70 geslagen. Met hulp van Classic Job werd er dezelfde avond een nieuwe onder geschroefd en kon het Golfje de volgende dag weer fris en fruitig aan de start verschijnen.
Motorpech. Bij het vlot aanrijden van een beekje viel de motor uit. Classic Job was er snel bij. Ondertussen konden wij wat foto’s maken.
Daarheen! De stoere Lancia Stratos dacht de verkeerde kant op te moeten, na het uitrijden van het beekje.
Tatra. In het land van Tatra (Tsjechië) stopten we onderweg bij het Tatra museum. Wat een grote geschiedenis heeft dat mooie merk, dat vooral bekend is van de windende Parijs Dakar trucks.
Zonsondergang: De meeste Escorts, zoals deze van equipe 2 (Werner Budding) hebben korte versnellingen voor veel acceleratie, maar daardoor een lage topsnelheid. Op de korte verbindingsstukjes snelweg een gemakkelijke prooi voor onze Cortina, maar in de sneeuw schieten ze voorbij.
Finish: Zaterdagmiddag, na ruim 2000 kilometer konden we elkaar de hand schudden onder de finishboog. Uiteindelijk geëindigd als tweede in onze klasse en 15e overall. Toen we weer onderweg terug naar Nederland reden, in de luxe stilte van een moderne auto, hadden we al snel heimwee naar de herrie in de cabine, de geur van van de Cortina en de kameraadschap die was ontstaan doordat je met z’n allen een week intens leeft en geniet. De route was dit jaar fantastisch, de sneeuw matig, de regularities heel divers en uitdagend en op de circuits was het een feestje met onze Ford. Vooral de hillclimb in het donker, met maar matig lichtgevende koplampen was een billenknijper, maar al met al was het met de lichte, 57 jaar oude Cortina fantastisch om dit te kunnen doen. Op naar de volgende!