Wat is een ‘Collectable’? Ton van Dijk, adviseur bij online veilinghuis The Collectables, probeert die vraag te beantwoorden.
Een ‘Collectable’ is vaak een auto die je niet nodig hebt, maar wel wilt hebben. Tot nu toe is dat de stelling geweest die de lading dekt. Meestal is het geen rationele aankoop, alhoewel steeds meer kopers in hun achterhoofd hebben dat de auto die ze op het oog hebben een betere investering is dan een aandeel of rente op de bank. Vaak wordt een auto gekocht omdat hij ‘anders’ is: een speciale motor, unieke rijeigenschappen of een apart ontwerp. Steeds vaker wordt ook rijplezier per euro meegewogen. Je hoeft geen 1000 pk te hebben om sportief te rijden. Sterker nog: veel pk’s kunnen een belemmering zijn omdat je de auto nooit eens echt kunt uitwringen, behalve op een circuit, waar je nou nét niet dagelijks komt. Daarom zijn de Clio Williams of RS en Peugeot 205 GTI geliefde Collectables: genoeg vermogen, weinig gewicht, briljante rijeigenschappen en vaak een ‘aaibaar’ uiterlijk.
‘Een originele Mazda MX5 NA zonder roest, nooit aan gelast of gespoten en met weinig kilometers – ga ’m maar eens vinden’
De discussies liepen hoog op toen we een Fiat 695 SS Abarth en een Cayenne van 2022 op onze website ter veiling aanboden. Met die Fiats word je doodgegooid, zo klonk het, en zo’n Cayenne is toch een doodgewone auto… Beide auto’s werden prima verkocht, een Cayenne is qua aantallen in ons land exclusiever dan een 911, met een Cayenne wordt echter veel meer gereden en daarom zie je ’m vaker. Het is echter een SUV die je niet zomaar aanschaft omdat je ruimte nodig hebt, dan zijn er veel goedkopere alternatieven, dus valt er best wat voor dat ‘Collectable’ te zeggen. De Fiat verkochten we overigens aan een autocoureur van 19 jaar. De door ons als Collectable aangeprezen Alpina is echter niet aan zijn verwachte waarde gekomen. Er stonden veel kilometers op de teller, hij had een automaat en vierwielaandrijving. Wellicht was het nét niet wat een Alpina-rijder zoekt?
En die Porsche Boxster RS60 die onverkocht is gebleven ondanks 44 biedingen? Gelimiteerd, dus altijd goed zou je denken, maar het was wel een automaat. Daar is niks mis mee, maar het was misschien nét niet die de auto die de liefhebber zoekt. Daar komt bij dat niet alle gelimiteerde Porsches echt afwijken van het basisexemplaar. Die 987 Boxster Spyder (die met dat tentdakje) kwam meer bij dat Collectable in de buurt, het prijskaartje was dan ook dienovereenkomstig. Hij ging bovendien vergezeld van een leuk verhaal: de auto was ooit gespot op een aanhanger onder (!) een boot onderweg naar het Gardameer, achter een dikke camper.
‘Eigenlijk mag iedereen voor zichzelf bepalen wat hij of zij nou een Collectable vindt. De één zweert bij een lage kilometerstand, de ander bij een gelimiteerde versie van een model of type’
Ook de M’s van BMW, de AMG’s van Mercedes en de RS’en van Audi komen geregeld bij ons aan bod. Vaak is het ‘hoe ouder, hoe exclusiever’, vooral qua aantallen. Helaas hebben veel merken tegenwoordig de neiging om al snel een speciale badge te plakken op iets dat eigenlijk zo speciaal niet is, zeker niet in vergelijking met wat vroeger als apart werd neergezet. Toen had je echt motoren, onderstellen en interieurs die afwijkend waren, speciaal gemaakt voor dat type. Nu blijft het ‘speciale’ vaak beperkt tot een anders afgestemd motormanagement om extra pk’s te ontlokken en wat extra opsmuk om het uiterlijk wat meer ‘body’ te geven. Dat wordt niet altijd genoeg gevonden om voor de titel ‘Collectable’ in aanmerking te komen.
Eigenlijk mag iedereen voor zichzelf bepalen wat hij of zij nou een Collectable vindt. De één zweert bij een lage kilometerstand, de ander bij een gelimiteerde versie van een model of type. Voor sommigen is het verhaal achter de auto belangrijk. Nieuw gekocht en al 32 jaar in bezit en nu wordt hij verkocht. Wat is de reden, waarom doet men zoiets? Een auto die een begrijpelijk verkoopmotief combineert met al die andere zaken (it ticks all the boxes) is natuurlijk het ultieme aanbod.
Een originele Mazda MX5 NA zonder roest, nooit aan gelast of gespoten en met weinig kilometers – ga ’m maar eens vinden. Vijfentwintig jaar geleden keken we er niet naar om, nu brengt een gaaf exemplaar de hoofdprijs op. Je zou kunnen zeggen dat een Collectable groeit gedurende zijn levenscyclus – hij hoeft niet altijd van meet af aan al een Collectable geweest te zijn. Duidelijk is wel dat sportieve rijeigenschappen, een tot de verbeelding sprekende merkhistorie en eventuele autosportgenen vaak een belangrijke factor zijn voor het verkrijgen van de status ‘Collectable’.
Uiteraard zijn er ook nieuwe Collectables. Helaas voor velen onbereikbaar zoals een 911 ST of een Ferrari 812 Competizione. Ze zijn dat niet alleen qua prijs, ze zijn dikwijls al uitverkocht voordat het eerste plaatje van de auto verscheen. Jammer is vaak dat alleen de eigenaar er (statisch) van geniet om de kilometerstand te beperken met oog op het behoud van de waarde. Terwijl juist met deze auto’s gereden moet worden, het liefst on track, leuk voor eigenaar en toeschouwers! Collectables zijn vaak auto’s die je echt betrekken bij het rijden. Zelf schakelen, koppelen, zonder stuurhulpen of andere redders in nood. Gewoon alles zelf doen, het geeft veel voldoening en houd je bij de les.
We zien nu een sprong in het aantal aanmeldingen van voertuigen. Ze zijn niet allemaal Collectable, maar een groot deel willen we graag veilen mits er een reële prijsverwachting is. Dat laatste is nog weleens een probleem. Meestal is het ‘de mooiste van Nederland’ en een ‘uniek exemplaar’ vanwege de kleur (daar zijn er in dat jaar en die maand maar acht van geproduceerd…) of iets anders dat de eigenaar bijzonder vindt, maar er vaak niet zo veel toe doet. Een complete, goed onderbouwde en heldere historie, niet te veel eigenaren, een acceptabele kilometerstand, originaliteit en een mooi verhaal zijn de zaken die in de praktijk het allerbelangrijkste worden gevonden.
Kijk naar het aanbod op www.thecollectables.nl