Cyan Racing heeft een nieuwe versie van zijn indrukwekkende Volvo P1800 restomod geïntroduceerd die meer op Gran Turismo is gericht. De eerdere versie van 2020 was meer op trackdays en dergelijke georiënteerd. Het volledig verstelbare onderstel van Cyan’s P1800 GT is afgestemd om op bochtige land- en bergwegen maximaal tot zijn recht te komen en op het comfortabel afleggen van grote afstanden. De tweeliter viercilinder turbomotor is eveneens meer op groots toeren gericht dan op het leveren van rauwe power.
Desondanks kunnen kopers uit meerdere configuraties kiezen, variërend van 350 tot 420 pk. Dat daarmee serieuze prestaties geleverd kunnen worden, hoeft geen betoog want met zijn carrosserie van staal en koolstofvezel weegt Cyan’s P1800 minder dan 1000 kilo!
De viercilinder is gekoppeld aan een speciale vijfbak van Holinger, gebouwd voor zo veel mogelijk precisie en feedback. Een van de eerste GT’s die Cyan naar dit recept heeft gebouwd, met een unieke metalliek groene kleur, is inmiddels aan een Amerikaanse koper geleverd. De P1800 is van comfortabeler zitmeubilair voorzien – met zandkleurig leer bekleed – en van meer geluiddempend materiaal dan zijn hardcore familieleden. Om de GT een gerieflijkere instap te geven, is hij uitgerust met een ander type rolkooi, vervaardigd van titanium.
Cyan in Gotenburg doet er ongeveer twaalf tot vijftien maanden over om een exemplaar te voltooien, wat mede het prijskaartje van zo’n vier à vijf ton verklaart. Cyan noemt de GT een ‘limited edition’ maar heeft niet gezegd hoeveel het er denkt te bouwen.