De Castell’Arquato-Lugagnano-Vernasca is negen kilometer lang en werd van 1952 tot en met 1972 georganiseerd. In de jaren ‘90 is de heuvelklim opnieuw op de kaart gezet en is het een laagdrempelig evenement geworden. Elk jaar schrijven zich meer dan 400 liefhebbers met hun sportauto’s in – helaas worden er maar rond de 200 toegelaten.
Dit waarborgt de kleinschaligheid en de spontane Italiaanse sfeer van de heuvelklim die telkens in juni wordt gereden – de data zijn dit jaar 9, 10 en 11 juni. De deelnemers komen vanuit de hele wereld vanwege de sfeer, het onverschrokken enthousiasme van het applaudisserende en duimen opstekende publiek, vanwege het eten en drinken en bovenal de lokale gastvrijheid en vriendelijkheid. Alles ademt daar autosport en het rennerskwartier is een ‘bewegend’ museum.
Castell’Arquato is een van de meest bijzondere en prachtige middeleeuwse steden in het noorden van Italië. De stad ligt zo’n 120 kilometer van Milaan af. Op vrijdag heeft de inschrijving plaats en kan er een aantal testronden op het circuit van Varano gereden worden. Op de zaterdag wordt de heuvelklim tweemaal door alle deelnemers bedwongen en ook eenmaal op de zondag waarna, tijdens een uitgebreide lunch, de prijsuitreiking plaats heeft. Het gaat hier niet per sé om de snelste tijd, maar ook om de auto’s zelf die naar boven rijden. De Vernasca Silver Flag is eigenlijk niets meer dan een ‘dynamic restoration and conservation concourse for competition cars’, aldus organisator Claudio Cassali.
Alexander Snijdewind doet de komende dagen verslag van het evenement en van de reis ernaartoe. In 2019 reed hij zijn eerste editie met een Simca 9 Sport uit 1953, in 2020 en 2022 met de bekende Triumph Special die hij ‘Nash Le Mans’ heeft gedoopt. Voor de editie van dit jaar heeft hij zich ingeschreven met een Jaguar D-type replica. De rest van het Nederlandse contingent deelnemers komt naar de start met een Alfa Romeo Giulietta Sprint, Jaguar XK120, Bentley Mk VI Bobtail 1948, nog een Jaguar D-type replica, een Jaguar E-type, Porsche 356 en den MG Midget.