Dit jaar werd het Valetta Concours voor de achtste maal gehouden. En het moet gezegd worden, het evenement groeit. Drijvende krachten erachter zijn de broers John en Joel Saliba die er elk jaar in slagen om de kwaliteit en beleving weer een tandje verder te brengen. Dat dat positief opvalt blijkt uit het feit dat dit evenement al twee keer (2022 en 2023) genomineerd is voor Concours of the Year voor de Historic Motoring Awards, een pluim die niet je niet zomaar ten deel valt.
Tekst: Pieter-Jan van Zanten
Tijdens het laatste concours op paleis Soestdijk maakte ik kennis met Chris Cachia, een enthousiaste Maltese eigenaar en restaurateur van Jaguar’s, Porsche’s, Triumph’s en meer. Hij had een Jaguar XK120 en een Jaguar E-type ingeschreven. Beide auto’s waren van topkwaliteit, ze waren zichtbaar met veel aandacht en liefde in originele staat teruggebracht. De jury kende hem dan ook een prijs toe. De E-type van Cachia was al Best of Show geworden tijdens het Valetta concours van juni 2023. Zijn auto’s bleken geen uitzondering te zijn, op het kleine eiland Malta trof ik een overzichtelijke en levendige cultuur rondom de klassieke auto aan.
Malta heeft 550.000 inwoners en een wagenpark van 315.000 geregistreerde auto’s, waarvan circa 13.000 oude/klassieke auto’s, redelijk omvangrijk dus qua percentage. Om dit bestand te onderhouden en kwalitatief verder te verbeteren is er ter plaatse veel liefde en vakmanschap aanwezig op het gebied van carrosserie-, techniek- en interieurrestauratie.
Het resultaat daarvan bleek op zondag 2 juni toen ruim 100 klassiekers en youngtimers waren verzameld op het centrale Sint Georges Square, op het hoogste punt en in hartje centrum van de oude vestingstad Valetta; een adembenemende entourage. Vanaf 9 uur was het plein vrij toegankelijk voor het publiek, mede mogelijk gemaakt door de vele lokale sponsors. Een internationale jury onder leiding van Jeremy Jackson-Sytner startte vanaf 10.00 uur met de jurering. En dat viel niet mee. De kwaliteit en diversiteit van de auto’s was hoog.
Verdeeld over vele klassen, bijvoorbeeld pre-war, post-war, preservation, popular classics, Porsche, Jaguar, maar ook pedal cars en motorfietsen, werd het mooiste dat Malta te bieden had gepresenteerd. Exclusieve Porsche’s, Jaguar’s, Ferrari’s, Lancia’s, MG’s, Alfa Romeo’s en meer, iedere liefhebber kwam aan zijn trekken. Na de jurering volgde in de middag het juryberaad en daarna vanaf 17.00 uur de prijsuitreiking vanaf het podium op het plein.
Onder grote publieke belangstelling werd bekend gemaakt dat de Rolls Royce Phantom 1 prototype 17EX was verkozen tot Best of Show, een auto van een Indiase eigenaar, wat mij betreft de terechte winnaar. De keuze voor zijn auto toont aan dat het niet alleen een lokaal evenement is, het heeft ook internationale aantrekkingskracht.. Hoewel zo’n 80% van de deelnemende auto’s in Maltees bezitwaren er ook deelnemers uit Italië en Japan (!). De Japanse inbreng, een Fiat 750 Zagato Derivato MM uit 1952, ging met een aantal prijzen naar huis.
Het concours op Malta heeft een plek verdiend op de internationale kalender. Het evenement is het lokale karakter ontstegen en heeft internationale erkenning verkregen zonder zijn roots te verloochenen. Het heeft een eigen karakter en reflecteert de cultuur van de klassieke-autogemeenschap op het trotse eiland. Het is echter ook naar buiten gericht en vraagt nadrukkelijk om buitenlandse deelnemers en bezoekers. En dat laatste, een weekendje Malta in combinatie met een bezoek aan dit evenement, is zeker de moeite waard. Tot volgend jaar wellicht, bij de negende editie!
Voor meer informatie, de resultaten, de winnaars en (foto)impressies: www.valettaconcours.com.
Pieter-Jan van Zanten