In maart 2015 schreven we in Octane Magazine: De Giulia is al over de 50, maar met wat slimme modificaties is hij klaar om de jacht op moderne sportauto’s te openen. Erwin Arentsen van Balocco Classics doet een boekje open.
Tekst Ton Roks
DE MEEST EENVOUDIGE methode om je Giulia 1300 of 1600 (en uiteraard ook een GT Coupé) meer vermogen te geven is om de tweeliter versie van de Nord-motor te installeren. Die kun je uit een Berlina, Spider of GTV halen – of uit een Alfetta. In het laatste geval is er een modificatie nodig om de versnellingsbak direct tegen het blok te monteren – de Alfetta heeft namelijk een transaxle, een transmissie die met het differentieel is verbonden.
Als je zijn motor gebruikt, moet je aan het einde van de krukas een gat laten boren om de prise-as van de versnellingsbak te bevestigen. Je moet tevens de oliepomp aanpassen en het brede carter van de originele motor monteren.
“De tweeliter laat zich voor racedoeleinden tot iets over de 200 pk opvoeren en voor weggebruik kun je richting 185 gaan, maar dan zit je wel in alle opzichten tegen het maximum van de motor aan”, vertelt Erwin Arentsen, die met zijn Balocco Classics in Elst de Nederlandse vertegenwoordiger van de Britse specialist Alfaholics is en graag uitlegt hoe je een Giulia op de beste wijze de sportschool laat doorlopen.
‘Als je sneller wilt zijn dan mijn Alfa op de Ring, zul je met een BMW M3 CSL aan moeten komen, die redt het net ’
Eerst een paar woorden over dat Alfaholics. Het is het nabij Bristol gevestigde bedrijf van de broers Andrew en Max Banks, en het is ontstaan uit de firma van hun vader Richard, die zich in onderdelen voor Alfa Romeo’s specialiseerde. Gedrieën hebben ze meer dan 30 jaar ervaring met de restauratie van Alfa Romeo’s, de 105-serie in het bijzonder, plus meer dan tien jaar race-ervaring. Ze hebben al diverse schitterende GTA-replica’s gebouwd en vrij ingrijpend gemodificeerde en veel snellere versies van de Giulia en GT Coupé, die ze met de letter R aanduiden. De Giulia TI Super R op deze pagina’s is de meest extreme die ze tot op heden (red. 2015) hebben gemaakt en daar zit bijna alle technologie in die ze voor deze Alfa Romeo’s ontwikkelden en in hun catalogus hebben staan.
“Als je voor zo veel mogelijk vermogen wilt gaan, is het een interessante optie om een 150 pk tweeliter Twin Sparkmotor van een Alfa 75 in te bouwen. Daar kun je tussen de 185 en 220 pk uithalen, afhankelijk van hoeveel geld je eraan wilt uitgeven. Standaard hebben die motoren injectie – die kun je erop laten zitten of je kunt de injectie van throttle bodies voorzien, dat scheelt meteen al een stuk. Of je kunt er dubbele Webers opzetten, voor dat mooie aanzuiggeluid en voor een zo authentiek mogelijk uiterlijk onder de motorkap”, legt Erwin uit.
“Als je de auto liever zo origineel mogelijk wilt houden, moet je op zoek gaan naar een grotere Nord-motor. Dat kan de 1750 zijn, maar die is moeilijk te vinden, dus zul je vrijwel zeker bij de 2000 uitkomen. Met andere zuigers, een hogere compressie en andere nokkenassen plus een goed uitlaatsysteem, dus ook een mooi spruitstuk, kom je een heel eind richting 180 pk of iets meer, maar dan zit je tegen de limieten van de Nord aan. Het kost veel minder moeite om dat vermogen met een tweeliter Twin Spark-motor te bereiken en dan zit je nog lang niet aan de grens”, vervolgt Erwin, die de ombouw al meerdere malen heeft uitgevoerd en zelf ook een Twin Spark in zijn groene GTA replica heeft liggen.
De Twin Spark heeft het voordeel van een dubbele ontsteking en een betere verbranding dan de Nord-motor. Standaard zit er al 150 pk in een TS, een stuk meer dan de 130 van de Nord. “Als de Twin Spark eenmaal in de motorruimte van de Giulia zit, hoef je alleen maar de ECU te monteren en dan kun je al rijden. Als je een beetje verder wilt gaan, kun je er 45DCOE Webers en een programmeerbare elektronische ontsteking opbouwen. Met nog wat meer aanpassingen haal je tegen de 220 pk.”
Sommige mensen zijn zo ver gegaan de 3,0-liter V6 van de Alfa 75 in de Giulia te monteren, maar dat is een modificatie die wordt afgeraden, ten eerste omdat de motorruimte te klein is en je er letterlijk de zaag in moet zetten, ten tweede omdat de V6 zwaarder is dan de viercilinder en het weggedrag er niet echt op vooruit gaat.
Als je erop uit bent track days met je opgewaardeerde Giulia te doen, dan is de versnellingsbak van de 1300 GT Junior een aanrader, vanwege zijn kortere vijf. “Het is een prima bak met vrij lange slagen, maar die toch heel precies schakelt. De overbrengingsverhoudingen zijn perfect voor zowel de weg als het circuit. Wie 100% circuittechniek wil, kan er een close-ratio bak van maken, met overbrengingen die vergelijkbaar zijn met die van de GTA. Dat is allemaal leverbaar, we hebben zelfs een
zesbak voor de Giulia”, aldus Erwin. Met de koppeling van de Giulia is standaard weinig mis, maar bij hogere vermogens en extremer gebruik is het verstandig die ook op te waarderen. “We hebben daarvoor een zwaardere drukgroep en lichter maar sterker frictiemateriaal van Sachs”, voegt Erwin toe.
De overbrengingsverhouding van het differentieel is bij een standaard Giulia 4.5:1, en dat is wat aan de korte kant als je een grotere (en dus sterkere) Nord- of Twin Spark-motor in het vooronder hebt liggen. Dat is op te lossen door het ‘langere’ differentieel van een Berlina 1750 of 2000 te monteren. Dat heeft een overbrengingsverhouding van 4.3:1 en dat is precies goed voor een opgevoerde Giulia, maar dit differentieel is helaas vrij moeilijk te vinden. Je kunt echter uitwijken naar het 4.1:1 differentieel van de 1750 of 2000 GTV, waarvan het laatste de voorkeur heeft omdat het voorzien is van een sper. Voor diegenen die willen racen, heeft Alfaholics allerlei andere overbrengingsverhoudingen beschikbaar zoals 4.5, 4.7, 5.1, 5.3 en 5.8 en het levert zelfs een speciaal, sterk sperrend racedifferentieel.
Voor normaal weggebruik is de standaard set-up van de Giulia’s prima, al hellen ze naar de hedendaagse smaak veel over. Zodra je met grotere vermogens gaat werken, wordt dat karakter uitvergroot en is het zaak het onderstel weloverwogen onder handen te nemen. Voor fast road gebruik en trackdays bevelen Erwin en Alfaholics Koni Sport-dempers aan. Wie veel op het circuit rijdt of zelfs racet doet er goed aan Bilsteins te monteren. “Alfaholics heeft een aantal kits samengesteld op basis van eigen ervaringen op het circuit en op de weg, en die sluiten goed aan op de gemiddelde verzoeken die ik krijg. De Fast Road Kit bijvoorbeeld kost € 650 (red. 2015) en bevat vier kortere en hardere veren en een 29-millimeter antirolstang, als je die combineert met Koni’s ken je je Giulia niet terug, zo veel beter stuurt hij dan al. Je kunt het beste de roll bar achter verwijderen en bepaalde bussen achterin door polyurethaan vervangen, dan is het helemaal af. Je moet wel weten welke bussen je wel en welke je juist niet moet aanpakken, want polyurethaan werkt niet overal even goed.”
Voor diegenen die nog verder willen gaan levert Alfaholics raceveren met een kleine diameter (2.25 inch) en speciaal gemaakte, lichtgewicht veerplaten om ze boven en onder te bevestigen, plus een Watts-verbinding, lichtgewicht langsarmen voor de achteras en zelfs driehoekige draagarmen voor de voorwielophanging.
Voor de 105-serie geldt in het algemeen dat de remmen voldoende zijn voor normaal gebruik, maar de schijven en blokken zijn te klein voor het circuit – daar raken ze oververhit. “Met de remmen van de 2000 GTV kom je een heel eind, maar als je echt snel wilt stoppen, hebben we remklauwen waar vier en zelfs zes zuigers in zitten. Die met vier verkopen we als warme broodjes”, zegt Erwin.
“Het aantal opties is enorm en mensen die aan hun Giulia willen beginnen, zijn altijd welkom om langs te komen voordat ze iets bestellen.”
Tot 1967 stonden alle Giulia’s op 15-inch wielen, maar daarna werden ze breder maar ook kleiner: 14 inch. Erwin: “Daar kun je een redelijk brede band op monteren, maar als je méér rubber op straat wilt hebben, moet je het lichtmetalen wiel nemen dat Alfaholics speciaal voor de Giulia’s en Juniors laat maken, in dezelfde stijl als de vroegere wielen van de GTA’s. Je kunt het beste een 15-inch wiel kiezen, want daarvoor is de bandenkeuze een stuk groter dan voor een 14-inch. Een goede band moet je zeker nemen, want het heeft geen zin je motor, wielophangingen en remmen te upgraden als je de voordelen daarvan maar beperkt benut. Op de 15-inch GTA-replicawielen passen de maten 195/55 en 205/50. We zijn nogal enthousiast over de Advan Neova AD08 van Yokohama. Die heeft hetzelfde karkas als Yokohama’s raceband, maar met een nieuwe compound voor snelle straatauto’s.
De grip is geweldig, er zit genoeg comfort in, het stuurgevoel is goed, en je kunt er lekker mee driften. En in het nat is hij ook goed, zelfs in staand water met ruim meer dan 100 km/h.”
Wat het plaatwerk betreft, geldt ook in het geval van de Giulia dat je de auto met de beste carrosserie moet kopen – plaatdelen zijn nog redelijk goed te vinden, maar in het algemeen kost een carrosserierestauratie méér dan de uiteindelijke waarde van de auto zal zijn. Alfaholics levert voor de Giulia een rolkooi om de auto wat extra veiligheid te verlenen en voor diegenen die het gewicht willen verlagen, zijn lexaan zijruiten, een perspex achterruit, een lichtgewicht voorruit en een motorkap en kofferdeksel van koolstofvezel leverbaar. De laatste twee wegen elk nauwelijks meer dan twee kilo, maar de originele stalen exemplaren zijn niet erg zwaar (zo’n 9,5 kilo), dus de gewichtsbesparing is niet enorm terwijl de kosten wel hoog zijn (bijna € 1500 per deel).
Tot slot, als je je Giulia (of GT Junior) naar de sportschool wilt sturen, vraag dan op zijn minst het advies van een specialist zoals Erwin, die al meerdere snelle Alfa’s heeft gebouwd en zelf een heel fraaie GTA-replica met veel Alfaholics-onderdelen rijdt. Erwin: “Het aantal opties is enorm en mensen die aan hun Giulia willen beginnen, zijn altijd welkom om langs te komen voordat ze iets bestellen. Als je een goed beeld hebt van het karakter dat je je auto wilt geven, kan ik precies vertellen wat je wel en niet moet doen.”
AANPASSINGEN ALFAHOLICS GIULIA TI SUPER R
Twin Spark MOTOR met 219 pk • Programmeerbare ONTSTEKING • Dubbele 45DCOE WEBERS • Speciaal INLAATSPRUITSTUK • Massieve, lichtgewicht AANDRIJFAS • Aluminium REMKLAUWEN met zes zuigers vóór • PEDALENSET met gescheiden remsysteem • Aluminium RADIATEUR • AP Racing RALLYKOPPELING (geen race vanwege gebruik op de openbare weg) met ultralichtgewicht vliegwiel • Lichtgewicht DYNAMO • OLIEKOELER met thermostaat • RVS UITLAATSYSTEEM van voor tot achter (onder de achteras door in plaats van er overheen) • AH RACEVEREN met kleinere voorveren voor een laag onafgeveerd gewicht • STABILISATORSTANG vóór (29 millimeter met kogelgewrichten) • RACEDIFFERENTIEEL met sper 40/70% • Lichtgewicht DRAAGARMEN achter zonder veerschotels • Verstelbare CAMBERARMEN met polyurethaan bussen • GEOMETRIEKIT voor de voorwielophanging • Achterwielophanging met ALUMINIUM T-STUK en kogelgewrichten • GTA Superleggera WIELEN met Yokohama Neova BANDEN • MOTORKAP en KOFFERKLEP van koolstofvezel • Lexaan ZIJRUITEN en perspex achterruit • Aluminium 55-liter BENZINETANK • Geschroefde ROLKOOI van Safety Devices • KUIPSTOELEN met Sabelt veiligheidsgordels • Aluminium BRANDBLUSSER • Afneembaar STUURWIEL van Momo, inclusief naafverlenger • DASHBOARD met alcantara bekleding