MET BOVENSTAANDE WOORDEN kondigt RM Sotheby’s de veiling aan van de Ferrari Testa Rossa met chassisnummer 0738 TR. Shelby Myers, de man die bij het veilinghuis de private sales bestiert, durfde het zelfs aan de Ferrari in kwestie met een Michelangelo of Bernini te vergelijken.
De veiling heet ‘sealed’ te zijn, wat wil zeggen dat het geen publieke verkoop zal zijn, bieders moeten zich van tevoren aanmelden en hun zakken moeten diep genoeg zijn om zich daadwerkelijk de aankoop te kunnen veroorloven. RM Sotheby’s heeft geen prognose gegeven ten aanzien van de verkoopprijs. Echter, in 2009 hamerde het bedrijf tijdens de veiling ‘Ferrari – Leggenda e Passione’ een zwarte Testa Rossa (chassis 0714 TR) af voor € 9.020.000, maar gezien de hoge prijzen in het topsegment, vooral die van Ferrari’s, is her en der al de verwachting uitgesproken dat de Testa Rossa tussen 35 en 40 miljoen gaat opbrengen.
De auto in kwestie is van 1958 en behoort met zijn typische open voorschermen, de zogenaamde ‘pontoon fenders’, inderdaad tot de allermooiste Ferrari’s, daarmee heeft RM Sotheby’s geen woord te veel gezegd. Er zijn slechts 19 Testa Rossa’s met specifiek dat koetswerk gebouwd. Daarnaast is de Testa Rossa ook de meest succesvolle raceauto in Ferrari’s geschiedenis, met vier wereldtitels en vier overwinningen in de 24 Uren van Le Mans in de periode 1958-1962. Dit specifieke exemplaar is gedurende zijn tien jaar durende racecarrière in een race of twintig aan de start verschenen en is daarin viermaal als eerste over de finish gekomen.
De auto is in 2013 volledig gerestaureerd door Ferrari Classiche en de nummers van de V12 en de transmissie zouden ‘matching’ zijn. De 0738 TR heeft het eerste deel van zijn leven tot 1975 in Brazilië doorgebracht, eerst onder de vlag van de Escuderia Lagartixa, later in handen van andere eigenaren. In 1961 is hij in handen gekomen van de Braziliaan Giorgio Moroni, die de Ferrari in 1963-1964 door Drogo in Italië van een andere carrosserie heeft laten voorzien, en profil enigszins gelijkend op een 250 GTO, echter wat meer gestrekt. In 1985 is de Testa Rossa verhuisd naar Groot-Brittannië, naar de garage van Colin Crabbe, en heeft vervolgens meerdere andere eigenaren gekend in Brazilië en de USA. In 1989 is hij door DK Engineering in Groot-Brittannië van een nieuw en correct koetswerk voorzien. De naam Testa Rossa heeft dit type Ferrari te danken aan de rode ‘koppen’ van de V12.
Op 21 maart 2024 kan er geboden worden! (beeld RM Sotheby’s)