Toyota heeft tijdens Rétromobile in Parijs deze week een mooie prijs in de wacht gesleept in de ‘after-war’ categorie van de Rétromobile Preservation Trophy met de Toyota Sports 800. De auto, die een centrale plek inneemt op de Toyota-stand in Parijs is een zeer zeldzaam, linksgestuurd exemplaar uit de collectie van Louwman’s Toyota World.

van François Melcion, medeoprichter van Rétromobile
De organisatie van het evenement wil met deze prijs aandacht vragen voor het belang van het preserveren en doorgeven van voertuigen aan toekomstige generaties in een zo origineel mogelijke staat. De prijs wordt toegekend door een jury van internationale experts uit de autowereld: François Melcion, medeoprichter van Rétromobile, Chip Connor, een groot Amerikaans verzamelaar, Laurent Hériou, vicevoorzitter van de FIVA en verantwoordelijk voor de technische commissie, Mathias Doutreleau, oprichter van het Concours d’élégance Suisse en directeur van de afdeling historische autosport bij de FIA en Sylvain Reisser, autojournalist bij Le Figaro en auteur van verschillende boeken over auto’s.
De kleine Sports 800 (1965) was Toyota’s allereerste sportwagen. Deze targa coupé, ontworpen door Shozo Sato, werd oorspronkelijk aangedreven door een luchtgekoelde 790 cm3 boxer-benzinemotor met een bescheiden vermogen van 45 pk. Maar zijn vederlichte gewicht van 580 kg, bereikt onder supervisie van ingenieur Tatsuo Hasegawa, zorgde voor verbluffende prestaties zoals een topsnelheid van 155 km/h. De auto werd derde in de 24 uur van Fuji in 1967, achter twee Toyota 2000 GT’s. Van de Toyota Sports 800 zijn 3.131 exemplaren geproduceerd, die allemaal op de Japanse markt werden verkocht. Daar wordt de auto liefkozend Yota-Hachi genoemd (afkorting van Toyota 8). Slechts 300 exemplaren kregen het stuur aan de linkerkant. Het gerucht gaat dat dit bedoeld was voor Amerikaanse soldaten die op het eiland Okinawa gestationeerd waren.

De Toyota Sports 800 beleefde in 1977 een tweede leven en werd een van de eerste hybride prototypes in de geschiedenis: de Toyota Sports 800 GT HYBRID werd onthuld op de 22e Tokyo Motor Show in 1977. Hij was uitgerust met een gasturbine die een generator aandreef die elektrische energie leverde aan de elektromotor en de accu. Het is dus een elektrisch aangedreven auto die wordt aangedreven door energie die wordt opgewekt door een turbine en die verschillende soorten brandstoffen kan verbranden, waaronder benzine.