Red Bull’s RB17 hypercar is niet geschikt voor de openbare weg. Het is een pure track-car, met prestaties die we alleen van de F1 kennen. Cijfers? Hij heeft een V10 aan boord en kost tegen de vijf miljoen GBP. Daarmee is hij tweemaal zo duur als Aston Martin’s Valkyrie, je moet dus wel een inkomen van vele malen modaal hebben. Fijn is dat je het plezier kunt delen, je kunt een passagier meenemen in de RB17.
De auto is het geesteskind van Adrian Newey, die zich ook met de juist genoemde Valkyrie heeft beziggehouden. Zoals bekend zegt de man Red Bull vaarwel, je kunt de RB17 dus zien als een afscheidscadeau aan zijn werkgever. Aston Martin’s Valkyrie is een straatauto wat enige beperkingen met zich mee heeft gebracht, maar met de RB17 is Newey helemaal los kunnen gaan. Onder de motorkap ligt een 4,5-liter V10 die tot 15.000 toeren opgejaagd kan worden en met assistentie van een 200 pk elektromotor 1200 pk aan de achterwielen levert. Hij heeft een handgeschakelde zesbak zonder achteruit, die is niet nodig want de elektromotor kan in een handomdraai de andere kant opdraaien. De auto heeft een koolstofvezel chassis, active suspension en uiteraard uitgekiende aerodynamica. Topsnelheid? Red Bull belooft ‘meer dan 350 km/h’.
De RB17 is door Red Bull’s Advanced Technologies in opperste vrijheid ontwikkeld; er hoefde geen rekening gehouden te worden met keuringseisen voor de openbare weg of beperkingen en nukken van de oppergoden der autosport. Doelstelling was de capaciteiten van de RB17 enigszins benutbaar te maken voor lieden die niet over de kwaliteiten van Verstappen beschikken, de rijhoogte, de aerodynamica en andere elementen van de techniek zijn vergaand instelbaar aan het circuit waarop gereden gaat worden en aan de capaciteiten van de bestuurder. Die mag – als hij hard genoeg gaat – rekenen op fikse downforce, zo’n 1700 kilo is genoemd, bijna het dubbele van het streefgewicht van de RB17. Kopers worden voorbereid op dit avontuur met rijonderricht op een simulator en met een instructeur op een circuit. Daarna volgen ‘exclusieve trackdays’, aldus Red Bull. Voor diegenen die goed hun best doen in de RB17 zouden F1-rondetijden haalbaar zijn, ondanks de grote omvang en het hoge gewicht van de auto.
De cockpit is ruimer dan die van pure raceauto’s en er is zelfs plek voor helmen en race-overalls. De V10 stelt zich tevreden met gewone pompbenzine (98) en als je goede zin hebt en een 24-uurs race wilt doen, kan de RB17 dat zonder meer hebben, al wil Red Bull de auto daarna graag even terugzien. Hij moet sowieso af en toe langskomen in Milton Keynes want om de 8000 kilometer is een grote beurt nodig. Klinkt dit je allemaal heel aantrekkelijk in de oren? Weet dat Red Bull zegt niet meer dan 50 RB17’s te bouwen.
Ton Roks