Je zou maar in de schoenen staan van Andreas Preuninger. Op zijn schouders rust de zware taak om elke Porsche 911 GT3 minstens zo goed – of nog beter – te maken dan zijn voorganger. En die klus moet geklaard worden tijdens aanhoudend straffe tegenwind van de politiek die steeds straffere eisen oplegt ten aanzien van de emissie en het geluid. Zie maar eens te fiksen dat die geweldige volledig atmosferische 4,0-liter zescilinder van de GT3 even lustig aan het gas blijft hangen, moeiteloos de 9000 toeren blijft aantikken, nog altijd 510 pk levert en dat de GT3 nog steeds minder dan 1500 kilo weegt. Beide zaken zijn gelukt overigens zodat het icoon, dat in 1999 zijn opwachting maakte en sindsdien alleen maar lof heeft ontvangen vanwege zijn puurheid, nog een flink aantal jaren een icoon kan blijven.

‘Voor de eerste keer in zijn 25-jarige geschiedenis is de GT3 leverbaar met een Weissach pakket’

De aerodynamica is verder verfijnd met een opnieuw ontworpen voorste splitter en diffuser, die samen de neerwaartse druk op de auto verhogen. Nieuwe sideplates op de achterspoiler, die aan ‘zwanenhalzen’ is opgehangen, zorgen voor extra stabiliteit bij hoge snelheden. Daarnaast dragen druppelvormige draagarmen op de vooras, eerst alleen op de 911 GT3 RS beschikbaar, nu ook bij aan de downforce van de 911 GT3. De koeling van de voorste remschijven wordt er eveneens door verbeterd. Ook de luchtstroom onder de wagenbodem door is verder geoptimaliseerd om de neerwaartse druk te verhogen. Veel aandacht is besteed aan het verminderen van de duikneiging bij hard remmen op hoge snelheid, daarvoor zijn de kogelgewrichten van de voorste draagarmen lager geplaatst zoals ook bij de GT3 RS is gebeurd.

Voor de eerste keer in zijn 25-jarige geschiedenis is de GT3 leverbaar met een Weissach pakket. Daarvoor zullen flink wat biljetten voor neergeteld moeten worden, maar dan krijg je ook wat. Denk aan een waaier van componenten die vervaardigd zijn van CFRP (carbon fibre reinforced plastic) zoals ondermeer de anti-roll bars en zelfs het dak. Het is ook nog mogelijk een CFRP rolkooi aan te vinken en wielen van gesmeed magnesium, die rond negen kilo gewicht besparen.

‘Degenen die prefereren onder de radar met een GT3 te rijden, zal het een genoegen doen dat deze geen vaste achtervleugel heeft’

Vanzelfsprekend is er ook weer een GT3 Touring voor dezelfde vanafprijs van € 318.800,–. Het is de eerste keer dat de Touring gelijktijdig met de reguliere GT3 zijn opwachting maakt. Degenen die prefereren onder de radar met een GT3 te rijden, zal het een genoegen doen dat deze geen vaste achtervleugel heeft, maar een uitschuifbare spoiler met Gurney flap.

In lichtste gedaante weegt de 911 GT3 slechts 1479 kilo (DIN), de Touring is zelfs nog 18 kilo lichter. Ook voor de Touring is een Leichtbau pakket met lichtgewicht componenten beschikbaar, waaronder magnesium wielen en lichtgewicht deurpanelen. Er is overwogen om het onderstel van de Touring ietsje anders af te stemmen, maar omdat er zoveel kennis in dat van de reguliere GT3 zit, is daar niet toe besloten. “Er zit 1,5 jaar werk in het chassis en we hebben geen redenen kunnen vinden om een onderscheid tussen beide auto’s te maken’, aldus Preuninger. En hij kan het weten. Beide GT3’s zijn uitgerust met nieuwe Matrix LED lichtunits, deze nemen alle lichtfuncties voor hun rekening, daarom zijn er geen extra lampen nodig en is er ruimte voor grotere luchtinlaten.

Met zijn 510 pk accelereert de GT3 in 3,4 seconden van 0 naar 100 km/h, althans als je hem met de zeventraps PDK-transmissie hebt aangeschaft. Met de handgeschakelde zesbak doet hij er een halve seconde langer over, maar die nederlaag wordt gecompenseerd met een hogere topsnelheid van 313 km/h – de versie met PDK moet bij 311 km/h afhaken.

In tegenstelling tot andere 911’s modellen wordt de GT3 niet gestart met een knop, maar met een sleutel. Het digitale instrumentenpaneel valt op door een kleurschema met sterke contrasten en de toerenteller en de stopwatch zijn in één oogopslag af te lezen. Indien de bestuurder voor het ‘Track Screen’ heeft gekozen laten de schermen alleen maar belangrijke info over de banden, motorolie, koelvloeistof en brandstof zien.

Ook een schakelindicator met ‘shift flash’ is dan actief. De toerenteller is zodanig te draaien, dat de start van de rode lijn bij 9.000 toeren samenvalt met de 12-uursmarkering van het stuur. 

Optioneel is de nieuwe Porsche 911 GT3 leverbaar met een nieuwe lichtgewicht kuipstoel van CFRP. Deze heeft een geïntegreerde thorax-airbag en meervoudige elektrische verstelling. Een verwarmingsfunctie is optioneel. Een deel van de hoofdsteunbekleding is te verwijderen, handig als je een helm opzet voor een trackday. De leuning van deze kuipstoel kan naar voren worden geklapt om de ruimte erachter goed toegankelijk te maken. Bij de Touring is er nu voor de eerste keer de mogelijkheid om voor zitplaatsen achterin te kiezen – de kids kunnen dus voortaan mee naar de Nordschleife.

× Wil je direct contact?