Het aanbod slinkt, tijd om Audi’s eerste superlimo te kopen.
SNELLE AUDI’S zijn altijd geweldige vluchtauto’s geweest, iets waarvan regisseur John Frankenheimer zich meer dan bewust was toen hij persoonlijk de auto’s uitkoos voor zijn film ‘Ronin’ uit 1998. Het is een van de beste ‘achtervolgingsfilms’ ooit gemaakt en de ster van de film is een dreigende maar prachtig ingetogen Audi S8. Het kopen van een auto omdat hij er in een film geweldig uitziet (en klinkt) is al reden genoeg, maar de Audi S8 is buiten dat ook een geweldige auto en nog steeds een koopje.
In navolging van zijn voorganger, de Audi V8, was de generatie D2 van de A8 uit 1994 zeker baanbrekend. Het was de eerste Audi met de aluminium spaceframe technologie ASF en daarmee was hij lichter en stijver dan de Typ 4C V8. De A8 bood ook een groter motorenpalet, van een 2,8-liter V6 tot en met een 4,2-liter V8 met 300 pk. Een A8L met verlengde wielbasis voegde vijf centimeter extra toe aan de toch al aanzienlijke lengte van 5,03 meter.
Het duurde nog twee jaar voordat de topversie, de S8, in 1996 op de markt kwam. In navolging van Audi’s andere gevestigde S-modellen – de kleinere S2, S4 en S6 – had de S8 de missie snel, capabel en mooi te zijn, zonder te veel op te vallen. De S8 werd aangedreven door een getunede versie van de 4,2-liter atmosferische V8 met 32 kleppen van de A8, die een gezonde 340 pk leverde.
In het Verenigd Koninkrijk was een Tiptronic met vijf versnellingen standaard, in Europa werd een handgeschakelde zesversnellingsbak aangeboden. Quattro vierwielaandrijving, uitgerust met een centraal Torsen differentieel, zorgde voor een veilige en solide wegligging, ongeacht de weersomstandigheden. De S8 was meer een limousine dan andere S-modellen, maar toch was de ophanging 20 millimeter verlaagd en kende hij een relatief stevige en sportieve set-up. In combinatie met een motor die graag toeren maakt was het een verrassend fijne auto.
De uitstraling van het exterieur van de S8 blijft bescheiden, maar aluminium deurspiegelkappen, 18-inch zes-spaaks ‘Avus’ lichtmetalen wielen en subtiele S-badges op de motor- en kofferbak verklikken dat het meer is dan een gewone A8. De prestaties waren zeker pittig, met 0-100 km/h in een geclaimde 5,5 seconden en een begrensde topsnelheid van 250 km/h. Het gewicht van 1720 kg was indrukwekkend laag voor een luxe sedan met een enorme V8 en vierwielaandrijving.
In 1999 kwam de eerste grote update, met een paar styling-tweaks – nieuwe koplampen, grille en bumpers, optionele 19-inch wielen – samen met een nieuwe 4,2-liter V8 met 40 kleppen, waardoor het vermogen toenam tot 360 pk. Voor het laatste productiejaar werd in 2002 de Special Edition geïntroduceerd. Deze omvatte een aantal toevoegingen aan de standaarduitrusting, waaronder 20-inch wielen, een geluidsinstallatie van Bose en xenonverlichting.
De prijzen zijn een tijdje laag geweest en relatief hoge onderhouds- en reparatiekosten waren oorzaak van een dalend aanbod van goede auto’s. Dat is nog steeds beperkt en hoewel de prijzen gestaag stijgen, is de aanschaf van een S8 nog goed bereikbaar. Zorg wel dat je een goede vindt.
Matthew Hayward
PRIJZEN
Het wordt steeds moeilijker om een D2 S8 te vinden, maar er zijn al auto’s in Europa te vinden vanaf € 6.000 tot 10.000. Reken op een prijs van meer dan € 10.000 voor een net exemplaar auto, en voor de beste latere S8’s met veel opties betaal je tegen de € 20.000.
OPLETTEN
Hoge kilometerstanden komen vaak voor, maar als de auto goed is onderhouden, zou zelfs een auto met meer dan 300.000 kilometer op de teller nog steeds goed moeten rijden. De aluminium structuur betekent dat corrosie minder vaak voorkomt, hoewel subframes, leidingen en de ophanging nog steeds kunnen lijden. Een belangrijke prioriteit bij het zoeken is de staat van de transmissie. De ZF-versnellingsbak heeft baat bij regelmatig onderhoud, storingen zijn niet ongewoon en kunnen een dure revisie vereisen. Dus wantrouw luidruchtige of ruw schakelende versnellingsbakken. Controleer of alle elektronica werkt, want problemen kunnen lastig te verhelpen zijn. Een diagnosescan, die eventuele foutcodes kan onthullen, is dan ook zeker de moeite waard.