Tekst: Ton Roks

In editie 069 van Octane meldde ik dat ik mooie plannen voor de zomer zou gaan maken met de MGB Roadster V8 in de hoofdrol, maar dat is er niet van gekomen, het werk heeft een tijd stilgelegen doordat andere zaken de aandacht opeisten. Een belangrijke daarvan was een scheurtje in het blok van de aluminium V8. De motor, die zijn werkende leven ooit in een Range Rover is begonnen, was al gemonteerd in het vooronder van de MG, die hoog op een brug stond te wachten om afgebouwd te worden. Toen hij afgevuld was met koelvloeistof viel er af en toe een druppel op de vloer en die bleek uit een scheurtje in het blok te lekken, zo klein dat het bij de heropbouw van de achtcilinder nauwelijks te ontwaren was geweest. Toen we eenmaal wisten dat het er was, kon je het natuurlijk meteen aanwijzen.

Er zat niets anders op dat de V8 eruit te halen, want zo’n druppeltje wordt een stroompje zodra de waterpomp aan het werk gaat en er druk op het koelsysteem komt. Volkert Wels in Huizen, die de restauratie doet en de ombouw van vier- naar achtcilinder, met assistentie van Leon Groart, kende een goede aluminiumlasser en die heeft het lek dicht gelast – dat schijnt tegenwoordig prima te kunnen, ook met aluminium. Nadat zulks gebeurd was, is het blok onder druk gezet om te zien of het lek echt goed dicht is. Dat bleek zo te zijn, en inmiddels ligt de V8 weer mooi te wezen in de neus van de B.

We laten hem standaard, dus geen injectie of zo. De achtcilinder komt er zo uit te zien zoals hij in de MGB GT V8 te vinden was, met twee SU’s, een filterhuis tegen het schutbord aan en een originele, klassieke ontsteking met een bobine, een rotor en een verdeelkap. Het idee is de B net zo te maken als Abingdon indertijd gedaan zou hebben als het ook een V8 Roadster had mogen bouwen en niet alleen maar een gesloten GT. Hij wordt niet helemaal zo, dat moet ik toegeven, we hebben ook wat ideeën overgenomen van de RV8 van 1993. MG gebruikte daarvoor bodyshells van de oude B, gemaakt door British Motor Heritage, maar in aangepaste vorm, ondermeer door de V8 veel vrijer uitademende uitlaatspruitstukken te geven dan in de B GT en deze naar buiten te leiden door versterkte openingen in de binnenschermen. Datzelfde heeft Volkert ook gedaan, inclusief uiteraard de versterkingsstukken.

‘Hij is bedoeld is om open te rijden en dan wil je een fijne hoeveelheid trekkracht onderin en een mooie roffel’

De verleiding om naar meer pk’s op zoek te gaan hebben we weerstaan. Het is een auto die bedoeld is om open te rijden, dat ga ik dan ook doen, en dan wil je vooral een fijne hoeveelheid trekkracht onderin om relaxt te cruisen en een mooie roffel. De inhoud van de gereviseerde motor is sowieso al wat groter dan de originele 3,5 liter, iets minder dan 3,7 liter, schatten we. Vaart zal er dus genoeg inzitten. Volkert denkt aan een pk of 160 of meer, wat aannemelijk lijkt door het grotere slagvolume en de betere ademhaling. Dat is meer dan genoeg voor een klassieker van 1000 á 1100 kilo.
De Giulia Super die ik onlangs kocht bij Balocco Classics (meer daarover in een volgende editie) weegt ongeveer even veel en is 170 pk sterk – en die gaat als de brandweer. Het koelen van de motor laten we niet over aan de originele fan, die door een getande riem wordt aangedreven, maar aan twee elektrische die tegen de radiateur aan zijn gemonteerd.

De versnellingsbak komt van de Mazda MX-5, een conversie die vaker wordt gedaan, er bestaan zelfs speciale kits voor. Je hebt dan vijf versnellingen in plaats van vier met elektrische overdrive. Voordeel is ook dat je snelheidsmeter dan elektronisch vanuit de bak wordt aangestuurd. Je hebt dan niet zo’n dansende naald zoals zo vaak bij een klassieker het geval is. De meter zelf – van Smiths natuurlijk – ziet er uiteraard helemaal origineel uit. Frontline Developments in Engeland, dat een beetje met MGB’s doet wat Singer met 911’s uithaalt, gebruikt die versnellingsbakken ook. Ik heb een keer met een B van Frontline gereden, en die MX-5 transmissie doet geen enkele afbreuk aan de beleving van een MG. Hij schakelt fijn direct en mechanisch, met korte bewegingen vanuit de pols. Als je niet weet dat het een bak van Mazda is, zul je het niet snel raden.

Net voor het sluiten van deze editie was Volkert druk met de bedrading en was het dashboard in de krimplak gezet. Dat komt er zo origineel mogelijk uit te zien op de onvermijdelijke twee USB-poorten na. Sommige zaken worden net even mooier dan ze origineel waren, daar heeft Volkert oog voor. Zo is de voorruitstijl gepolijst – wat de auto heel goed staat – en zijn de deurgrepen en raamslingers van aluminium.

Eerder was het de bedoeling Minilites te monteren, met een zwart hart en gepolijste velgranden. Ik wilde echter het liefst 15-inch Dunlop wielen, dezelfde als Frontline Developments gebruikt, maar die zijn nauwelijks te vinden en peperduur. Volkert heeft echter een gebruikte set opgedoken, voor een mooie prijs, en die staan de B perfect, ben ik heel blij mee.

De voor- en achteras zijn helemaal gedaan en gemonteerd, vóór heeft hij de geventileerde en iets grotere schijven van de RV8, die passen dankzij de grotere wielen. Achter zijn de originele trommels gehandhaafd. Met de aluminium V8 is de B niet zwaarder dan een viercilinder standaard exemplaar, schijven achter zijn daarom niet echt heel zinvol, te meer omdat de achterremmen maar een procent of 30 van de vertraging voor hun rekening nemen.

Achter zijn dempers gemonteerd van GAZ, verstelbare zelfs, zodat we de mogelijkheid hebben daar enigszins mee te experimenteren om het weggedrag af te stemmen op de aanwezigheid van een stabilisatorstang en Panhard stang op de achteras.
Het interieur, met cognac kleurig leer, is ook klaar en gemonteerd. De mohair kap is in bestelling, een zwarte, en de enig grote klus die dan nog wacht is het verlagen van de auto. Origineel was het een rubber bumper B en die staat een stuk hoger op zijn wielen, te hoog naar mijn smaak. MG moest dat indertijd doen omdat op een gegeven moment een bepaalde bumperhoogte voor de Amerikaanse markt verplicht was. Daar MG de carrosserie niet kon – of wilde – aanpassen, is de stand van de auto verhoogd. Het eindresultaat gaan we tijdens een van onze Cars and Coffee’s van dit jaar laten zien.

× Wil je direct contact?