“In mijn jonge jaren vond ik de 3200 GT en dan vooral de eerste versie met de ‘boomerang’ achterlichten al een geweldige auto. Maar gezien de aanschafprijs was het toen een onbereikbare droom. Later ben ik tegen een mooi exemplaar aangelopen waaraan wat dingen mankeerden, maar omdat ‘mooier en beter maken’ mij in het bloed zit, wat dat een goede uitdaging. Als techneut in hart en nieren, met opleidingen in werktuigbouwkunde en autotechniek als basis, kon ik met de 3200 GT aan de slag.”

De Maserati 3200 GT was in 1998 het eerste model onder het nieuwe bewind van Ferrari. Het klassieke vierzits Gran Turismo ontwerp van ItalDesign markeerde het einde van het tijdperk van de hoekige BiTurbo’s en Shamal’s. Giugiaro kon inspiratie halen uit zijn eigen ontwerpen uit het Maserati verleden, want hij tekende ook de Ghibli, Bora en Merak. Onder Ferrari werd er veel geïnvesteerd in het verhogen van de kwaliteit van de auto’s en het productieproces. De modelnaam 3200 GT (Tipo AA 338B32) was een verwijzing naar zijn spirituele voorganger, de 3500 GT. De neus was lang en laag, de schouders waren hoog en breed, overlopend in de kenmerkende boemerang LED-achterlichten. De aandrijving werd verzorgd door een 3,2-liter twin-turbo V8 met een vermogen van 370 pk en een koppel van 491 Nm.

“Mijn vader was een liefhebber van grote Amerikaanse auto’s met dikke V8’s en in de jaren ’70 hebben we er heel wat gehad. Opvallend is dat de Amerikanen toen al voorzien waren van een katalysator en automatische versnellingsbak. Op een bepaald moment ben ik wat gaan klussen aan zijn auto’s en van het een kwam het ander.

In de loop der jaren heb ik zelf een aantal Italiaanse en Engelse auto’s gerestaureerd. Mijn laatste wapenfeit was een felrode Mini Cooper 1.3 Sportspack die ik in 2015, na aanschaf van de 3200 GT, heb verkocht aan een andere liefhebber. Toevallig kwam ik deze Mini laatst nog tegen in een showroom; als presentatieauto, niet te koop.

De Maserati 3200 GT is een bijzondere auto die af en toe wel wat aandacht vraagt. Dan zijn de juiste kennis, vakmensen en onderdelen onontbeerlijk. Voor het uitlezen van de boordcomputer en onderdelen ga ik naar Louwman Exclusive, aan de A2 in Utrecht. Deze auto is al meer dan negen jaar in mijn bezit en ik heb er altijd met plezier in gereden en hem tot in de puntjes verzorgd en onderhouden. Alleen in de zomer komt hij de stalling uit. In 2010 is hij vanuit Zuid-Italië naar Nederland gekomen met een indrukwekkend lage kilometerstand van 13.500. De eerste eigenaar had de auto in de garage staan en maakte er weinig gebruik van. Zoals je wel vaker ziet bij Italianen die gekoesterd worden, zat de originele beschermfolie op het tapijt bij de linker- en rechter binnendorpel er nog op.

Het rijden in de 3200 GT is steeds weer een groot plezier. Je kunt er mee cruisen, maar hem ook flink de sporen geven dankzij het grote koppel en het vermogen van 370 pk. De Maserati zit in 5,7 seconden op de 100 km/h en de topsnelheid is 270 km/h. Ook het geluid van de opspoelende turbo’s is zeer verslavend. De grote hoeveelheid moderne opties maakt het een geavanceerde auto voor zijn tijd: drive-by-wire, centrale vergrendeling, cruise control, elektrisch bedienbare stoelen, automatische airco en de ABS, ASR en ESP-systemen afkomstig van de Ferrari 550 Maranello. De kenmerkende, boemerangvormige LED-achterlichten zijn de eerste LED-die standaard op een productiewagen toegepast werden. Het is en blijft naar mijn mening een indrukwekkende verschijning; speciaal, maar zeker niet extreem opvallend.

Afscheid nemen is altijd pijnlijk, maar het is ook leuk om wat nieuws te ontdekken. Ik ben me nog aan het orienteren, maar een Alfa Romeo 1750 GTV of een 2000 vind ik heel mooi! Daarom staat mijn 3200 GT nu te koop om een andere liefhebber er veel plezier mee te laten hebben.”

Voor de liefhebber staat de auto van Gerard hier te koop: Autowereld

× Wil je direct contact?