Je zou kunnen denken dat deze doorkruising van Parijs geïnspireerd is op C’était un Rendez-Vous, die legendarische negen minuten durende film van Claude Lelouch over een dollemansrit dwars door Parijs, in een Mercedes-Benz 450 SEL 6.9, met het geluid van een Ferrari erbij gedubd. Het is echter een andere film, een comedy met Louis de Funès erin, waarvan vermoedelijk de naam geleend is voor deze rit, die tweemaal per jaar wordt georganiseerd door de klassiekerclub Vincennes en Anciennes, eenmaal in de winter en een eenmaal in de zomer. De route is niet altijd hetzelfde, maar het idee wel: op een zondagmorgen dwars door Parijs rijden met klassieke voertuigen. Het inschrijfgeld? Voor slechts vier tientjes doe je mee.

We waren van de partij met de Ford Falcon Sprint, die veel bekijks trok tussen de 700 deelnemende voertuigen, veel auto’s, vooral van Franse makelij, maar ook tractoren, bromfietsen, bussen en zelfs fietsen uit de dageraad van ‘le vélo’.

De start was in alle vroegte bij Chatéau de Vincennes aan de oostkant van Parijs en de finish laat in de middag aan de zuidwestelijke zijde, bij het Parc de l‘Observatoire de Meudon. De datum, 30 juli, was goed gekozen, de zondagmorgen was extra stil, doordat de zomervakantie voor de Fransen begonnen was.

De rit door Parijs is nadrukkelijk geen race, het was meer een défilé, Voor heel de stad – die een ‘groen’ gemeentebestuur heeft – geldt een snelheidslimiet van 30 km/h, enkele doorgaande wegen zijn uitgezonderd, daar mag je 50 en op de ringweg mag je 70. Deze stringente maatregel heeft geen enkel effect gehad op de gemiddelde snelheid van de auto’s die door de stad bewegen, die is nog steeds 16 km/h. Het feit dat de lichtstad vergeven is van de verkeerslichten, draagt daar enorm aan bij. Toch is de Traversée een mooi evenement om een keer gedaan te hebben. Je rijdt de stad door vergezeld van honderden geestverwanten en de reacties van het publiek zijn allemaal enthousiast. De organisatie had voor deze 16e editie van het evenement de grote Parijse pleinen als thema gekozen, waardoor de route wat toeristische aspecten betreft, zeer hoogwaardig was, met de Place de la Bastille, Place de l’École Militaire, Place de La Concorde, Place de la Madeleine, Place de l’Étoile, en de Place Victor Hugo erin. Natuurlijk werd de Seine diverse malen overgestoken en ontbrak een korte stop bij de Eifeltoren niet. Het kostte je behoorlijk wat uren om de Traversée te voltooien. Petje af voor de mannen die hem op puffende tractoren reden en de volhouders die de hele route op stokoude fietsen aflegden – en nota bene nauwelijks meer tijd nodig hadden dan al die anderen met hun auto’s.

Het evenement werd afgesloten met een picknick op de grote groene velden die het observatorium van Meudon omringen, iedereen nam daar ruimschoots de tijd om elkaars auto’s te bewonderen en een praatje te maken. Genieten dus, tot laat in de middag.

Voor herhaling vatbaar? Zeker, en je kunt er een mooi lang weekeinde in Parijs omheen plannen. Wellicht moet dat tot 2025 wachten, want het zou kunnen dat het evenement in 2024 niet plaats heeft in verband met de olympische spelen. Houd de website van de club in de gaten: www.vincennesenanciennes.com.

× Wil je direct contact?