TERUGKIJKEND NAAR de geschiedenis van de SUV, kan het een beetje riskant zijn om de echte pioniers in dat segment te benoemen. Auto’s zoals de International Scout, Jeep Wagoneer en natuurlijk de originele Range Rover hebben allemaal een rol gespeeld in het klaarstomen van de markt voor de auto’s die we vandaag de dag kennen en liefhebben (of haten), maar velen beweren dat de XJ-generatie Jeep Cherokee eigenlijk de eerste Sport Utility Vehicle was zoals wij die kennen.

De Jeep is gelanceerd in 1984 in de VS én op het Europese vasteland, terwijl het Verenigd Koninkrijk tot 1993 moest wachten op rechts gestuurde exemplaren. Mede-ontwikkeld door AMC – toen het moederbedrijf van Jeep – en Renault, was dit de eerste volledig nieuwe auto van de terreinwagenfabrikant sinds de introductie van de Wagoneer in 1963. Misschien nog belangrijker, het was de eerste off-roader-4×4 die is gebouwd met een zelfdragende carrosserie in plaats van met een apart chassis. Nauwelijks groot nieuws in 1984, maar het was een radicale stap voor Jeep, dat daarmee toegaf dat de XJ ook bedoeld was voor beschaafd, zelfs een beetje sportief, gebruik op de weg.

‘Het was niet alleen een geweldig ding om in te rijden, de XJ was ook goedkoper dan de meeste van zijn rivalen’

De Jeep was zeer compact naar Amerikaanse maatstaven, waarmee het een serieuze propositie in Europa moest zijn. Vanaf de introductie was de auto beschikbaar in drie- en vijfdeurs varianten, met keuze uit een 2,5-liter viercilinder met 106 pk of een 2,8-liter V6 van Chevrolet met 117 pk. Beide met automatische of handgeschakelde versnellingsbak. Er waren ook veel verschillende uitrustingsopties, van een eenvoudig vormgegeven basismodel tot de top-spec Wagoneer Limited met kunsthouten zijpanelen.

Nadat de eerste jaren de verkoop in Europa minimaal was, begon eind jaren ’80 de populariteit en daarmee de verkoop toe te nemen. Naarmate het decennium vorderde, maakte Jeep de standaard viercilinder krachtiger en verving men de V6 door een nieuwe 4,0-liter zescilinder-in-lijn. Deze laatste had aanvankelijk een vermogen van 175 pk maar na de ‘High Output’ opwaardering in 1991 leverde het blok 193 pk. Naast de benzineversies versies was er ook een dieselversie leverbaar, eerst met een 82 pk turbodieselmotor van Renault, later met een 2,5-liter VM turbodiesel.  

Het was niet alleen een geweldig ding om in te rijden, de XJ was ook goedkoper dan de meeste van zijn rivalen. Het was een compleet uitgevoerde auto, met op de ‘Limited’ editie standaard lichtmetalen wielen, airconditioning, elektrische ramen en een automatische versnellingsbak. Tegen de eeuwwisseling werden enkele van die standaard features in het Verenigd Koninkrijk optioneel toen de ‘Sport’ als instapmodel werd geïntroduceerd en het topmodel ‘Orvis’ een volledig lederen interieur kreeg. Toen de XJ door nieuwe veiligheids- en emissienormen verouderd raakte, kwam de productie in 2001 tot een eind.

Tijdens zijn 18-jarige levensduur werden er ongeveer 2,8 miljoen XJ’s geproduceerd. Niet alleen zijn de 4.0-liter modellen verrassend leuk op de weg, maar ze zijn ook nog eens behoorlijk goed in de modder. Het is een boxy ontwerp dat mooi oud geworden is en hoewel de kwaliteit van het interieur niet heel goed is, heeft de Jeep wel bewezen een mechanisch robuuste auto te zijn. Als je op zoek bent naar een klassieke ‘load-lugger’ en je je niet al te veel zorgen maakt over het hoge verbruik van de 4.0, dan mag de Cherokee XJ niet over het hoofd gezien worden. Zeker ook omdat de prijzen zo verleidelijk blijven.

Matthew Hayward

PRIJZEN

Wij denken dat de 4.0-liter zescilinder veruit de beste keuze is, en de markt is het daarmee eens. Deze versies zijn over het algemeen beter onderhouden en ze rijden ook fijner. Reken op een prijs van € 5.000 tot € 7.000 voor een nette auto. Zeer mooie top-spec 4.0 Wagoneer Limited exemplaren kunnen meer dan € 20.000 pond opbrengen en zeldzame uitzonderingen nog veel meer (Cherokeeland.nl). Als je een van de vroege versies wilt, is de VS de beste plaats om te zoeken. Hoewel de aantallen daar groter zijn, blijven de prijzen voor goede auto’s sterk. Reken op $ 8000 tot rond de $ 20.000 voor een goed high-spec exemplaar.

OPLETTEN

De 4,0-liter motor is sterk en betrouwbaar. Eerdere auto’s kunnen problematisch zijn als het injectiesysteem kuren heeft, de ‘High Output’ van na 1991 is betrouwbaarder. Ook de VM diesel kan problematisch zijn, vooral als hij verwaarloosd is. Het is essentieel dat de pakkingen en het koelsysteem gezond zijn. Corrosie kan een groot probleem zijn, vooral bij auto’s die in een regenachtig klimaat hebben rondgereden. Deur bodems, dorpels en wielkasten zijn kwetsbaar, maar nóg ernstigere problemen kunnen op de loer liggen. Inspecteer de chassisbalken. De gefacelifte versies lijken iets beter bestand tegen roest. De Cherokee was berucht vanwege zijn elektrische storingen, maar laat je niet al te zeer afschrikken door valse waarschuwingen op het dashboard: ze maken kennelijk deel uit van de charme! Trillingen in het stuur – bekend als ‘wiebelen’ – zijn een teken dat de ophanging gereviseerd moet worden. Onderdelen zijn meestal goedkoop, maar toch kan de rekening snel oplopen. Vaag sturen duidt op een defecte stabilisator, wat eenvoudig en relatief goedkoop te repareren is.

(Foto’s Stellantis)
× Wil je direct contact?