Het bewijs dat rijplezier niet alleen gerelateerd is aan vermogen
HOE SNEL moet een hatchback zijn voordat we het een hot hatch mogen noemen? Ik ben altijd van mening geweest dat het meer gaat om karakter dan om daadwerkelijke prestaties, zoals wordt aangetoond door auto’s als de Peugeot 106 Rallye en VW Up GTI. ‘Klein en licht’ heeft zo zijn voordelen en in een wereld van zwaarlijvige auto’s is rijden met iets dat minder dan een ton weegt een genot. De Fiat Panda 100HP bewijst dat het ook niet veel hoeft te kosten.
Fiat verving de originele en geliefde Panda, getekend door Giugiaro, in 2003 eindelijk door dit gloednieuwe model, ontworpen door Giuliano Biasio van Bertone en gebouwd in Fiat’s fabriek in Tychy, Polen. Als nieuws stadsautootje was het meteen een groot succes en werd in 2004 zelfs Auto van het Jaar. In 2006 verscheen de 100HP in het gamma.
‘Om van de Panda een echte kleine hot hatch te maken, was Fiat helemaal los gegaan op de verlaagde ophanging’
Zoals de naam al doet vermoeden, werd hij aangedreven door de 100 pk 1,4-liter ‘FIRE’-motor die eerder in de grotere Punto werd gebruikt. Deze pittige, gretige viercilinder was gekoppeld aan een handgeschakelde zesversnellingsbak met relatief kleine overbrengingsverhoudingen, waardoor hij in 9,5 seconden van 0 naar 100 km/h snelde. De topsnelheid kwam uit op 185 km/h.
Om van de Panda een echte kleine hot hatch te maken, ging Fiat helemaal los op de verlaagde ophanging. Die was zo stug dat kopers klaagden dat het op een slecht, oneffen wegdek te veel een stuiterbal was. Veel exemplaren hebben inmiddels dempers van hogere kwaliteit waardoor de auto wat meer gebalanceerd rijdt.
Terwijl de standaard Panda een City-knop voor lichtere besturing op het dashboard had, kreeg de 100HP een Sport-knop, die de besturing juist iets steviger maakte en ook het karakter van het gaspedaal aanscherpte. ESP was een optie, dus niet alle 100HP’s hebben het. Achter werden de trommelremmen van de standaard Panda vervangen door schijfremmen.
Ook het uiterlijk moet uitstralen dat het om een echte hot hatch gaat en Fiat heeft op een bescheiden maar effectieve manier de Panda getransformeerd. Het meest opvallend zijn een diepere voorbumper met mistlampen en een grote zwarte grille – helemaal conform de tijdsgeest. Zwarte kunststof wielkasten en zijskirts geven de Panda ook een stoerder uiterlijk en de 15-inch lichtmetalen wielen vullen de wielkasten mooi op. Een spoiler en diffuser achter en de ontbrekende dakrails maken het visuele pakket compleet. Een aantal auto’s is uitgerust met het optionele Pandamonium-pakket, dat rode remklauwen, strepen, zilverkleurige spiegelkappen en grijze wielen toevoegt.
Fiat heeft het standaard interieur opgewaardeerd met een met leer bekleed stuurwiel, zilverkleurige dashboardafwerking en stoelen die meer steun bieden. In Nederland werd de auto nieuw voor € 13.795 aangeboden en de pers betitelde het als een echte rijdersauto. In 2010 reed de laatste 100HP de showroom uit.
Afgezien van enkele veelvoorkomende gebreken is de 100HP een relatief simpele auto qua onderhoud. Eigenaren melden verbruikscijfers van 1 op 17 of meer. De Panda 100HP behoort tot de kleine, lichte hot hatches die met een relatief laag vermogen meer zijn dan de som der delen. Koop hem nu en geniet ervan voordat hij in de vergetelheid raakt.
Matthew Hayward
KOOPADVIES
PRIJZEN
Auto’s met een hogere kilometerstand en een paar probleempjes zijn te vinden voor lage prijzen, maar zoals altijd moet je voorzichtig zijn – ze kunnen je uiteindelijk meer kosten dan een auto met een lagere kilometerstand en een fatsoenlijke geschiedenis. Deze beginnen rond de € 3.500 en lopen dan door tot € 6.500 voor een perfect exemplaar met weinig kilometers.
OPLETTEN
De distributieriem moet elke 36000 kilometer worden gecontroleerd en elke vijf jaar worden vervangen. We raden aan een auto te zoeken waar net een nieuwe riem in zit, of laat dit voor je eigen gemoedsrust meteen doen. Kapotte koppakkingen zijn niet ongewoon, dus let daarop. Regelmatig koelvloeistof verversen is een must. De wielophanging kan vermoeid zijn, verwacht dat veren, dempers en bussen vervangen moeten worden. Een verstoorde uitlijning leidt tot ongelijkmatige bandenslijtage, een veelvoorkomend euvel. Ook de elektrische stuurbekrachtiging kan problemen geven. Het interieur is uit goedkope materialen opgebouwd en daardoor kan het er smoezelig uitzien, tenzij de auto in de watten is gelegd.