Het laatste nieuws is dat het bedrijf ook de K39 heeft aangekondigd, een racewagen die is ontworpen om aan de start te staan van een van Amerika’s meest legendarische races: Pikes Peak. Een herinterpretatie van het legendarische ‘Silhouette’, de Lancia Beta MonteCarlo Turbo van het Martini Racing-team dat eind jaren zeventig en begin jaren tachtig het World Sportscar Championship domineerde. Dit is het derde bedrijf in de geschiedenis van Kimera Automobili, onder de noemer ‘The Sky Awaits’, een verdere verwijzing naar de ‘Race to the Clouds’ in Colorado in 2025. Meer details volgen.

ZIE DE EVO38 als het ultieme vervolg op de legendarische 037, als Lancia die auto een opvolger had gegeven die voornamelijk voor de openbare weg was bedoeld.
Kimera’s EVO38 is niet ontwikkeld voor een leven als rallykanon, hoewel hij wel tot heel veel in staat is, een ‘expert driver’ kan er zijn hart in ophalen. Zo is hij uitgerust met vierwielaandrijving, met sperdifferentiëlen voor en achter. De bestuurder heeft de mogelijkheid vanuit de cockpit de koppelverdeling tussen de voor- en achteras naar eigen believen in te stellen, evenals de werking van die differentiëlen.

Hij heeft zelfs de optie het voorste differentieel geheel uit te schakelen, waardoor hij met alleen achterwielaandrijving rijdt. Er zijn nog meer mogelijkheden om de EVO38 naar eigen smaak in te stellen: met knoppen aan het stuurwiel kunnen de dempers versteld worden en de rijhoogte kan zelfs veranderd worden voor het geval er op slechte of onverharde wegen gereden gaat worden. De achterwielophanging is hetzelfde gebleven als die van de originele Lancia 037 Groep B-auto’s in de jaren ’80, met twee dempers per wiel, wat toen toereikend was en nu nog steeds is. Vóór heeft de EVO38 echter een moderner systeem met trekstangen voor de veren en schokdempers.

De versnellingsbak, met zes verzetten, is dezelfde als die van de EVO37, echter met nog kortere overbrengingsverhoudingen, niet geoptimaliseerd voor circuits, maar voor fast road driving. Kimera werkt overigens aan een elektronisch gestuurde sequentiële versnellingsbak, om er in zo veel mogelijk opzichten een zo competent mogelijke racemachine voor alledaagse wegen van te maken.

Ondanks de vierwielaandrijving heeft de EVO38 hetzelfde lage gewicht als de EVO37, de naald van de weegschaal stopte nabij de 1100 kilo. Kimera Automobili heeft dat bereikt door het gewicht van de integrale aandrijving te compenseren met veel koolstofvezel en titanium voor voornamelijk het chassis en de carrosserie.

Het vermogen van de dwarsgeplaatste 2,1- liter viercilinder is verhoogd door gebruik te maken van een grotere turbo en een evolutieversie van de compressor, die van een elektronisch gestuurde koppeling is voorzien, zodat hij geen vermogen opslurpt als de turbo volledig op toeren is. Kimera belooft 600 pk tussen de 7000 en 7500 toeren en een giga koppel van 580 Nm waarvan bij 2000 toeren al 400 Nm beschikbaar is.

Uiterlijk onderscheidt de EVO38 zich door een andere voorspoiler. In de neus zijn twee grote openingen aangebracht om warme lucht aan het koelsysteem te onttrekken. Ook de achterkant is enigszins gewijzigd, met een spoiler waar eveneens lucht onderdoor kan stromen en een achterzijde die met een gaasrooster is afgesloten, om ook daar warme lucht te laten ontsnappen.


Van de EVO37 heeft Kimera slechts 37 stuks gebouwd, de EVO38 is gelimiteerd op 38. De prijs? Voor de EVO37 moest € 480.000 afgetikt worden, reken erop dat voor een EVO38 meer betaald moet worden gezien de grotere hoeveelheid exotische hardware.

De Kimera EVO38 met de Lancia Beta MonteCarlo Turbo waarop de K39 is geïnspireerd.
× Wil je direct contact?