(Advertorial)
Turien & Co. Assuradeuren is onlangs sponsor geworden van Octane Classics and Coffee. Het bedrijf wil zijn bekendheid onder eigenaren van klassiekers en youngtimers vergroten. Turien & Co draagt de klassieke auto een warm hart toe, vertelt Manager Commercie Jan Hamburger, voorafgaand aan de eerstvolgende Classics & Coffee.
(Evenementfoto’s Koen Kuypers)
Jan, kan jij in het kort uitleggen wie jullie zijn?
Wij zijn verzekeraar én assuradeur. Je kunt ons zien als een soort ‘groothandel in verzekeringen. Een verzekering sluit je bij ons af in overleg met je financieel adviseur. Hij kan het beste de risico’s schatten en, rekening houdend met je persoonlijke situatie, het beste advies geven omtrent een verzekering.
Waarom is het verzekeren van klassieke auto’s een specialisme?
Ondanks dat we bij de gemiddelde consument onbekend zijn, zijn we al decennia marktleider in Nederland voor het verzekeren van premium en exclusieve auto’s. Daardoor lopen er veel petrolheads, waaronder ikzelf, bij ons in de organisatie. Komt er bij ons een aanvraag voor een gewone Golf binnen dan is dat prima. Maar ons hart gaat sneller kloppen bij een Golf GTI van de eerste serie. Aan de andere kant van het spectrum bevindt zich bijvoorbeeld de Bugatti Chiron. Van die op Nederlands kenteken hebben wij de meerderheid verzekerd. Porsche is ook een mooi merk, dat goed bij ons past. Innovatieve nieuwe auto’s en schitterende klassieke modellen, al jarenlang verzekeren we die veel en hebben daarmee de nodige kennis opgebouwd. Door onze liefde voor auto’s willen we klanten het beste verzekeringsproduct leveren.
Welke categorieën onderkennen jullie en wat zijn de pakketten die je aanbiedt?
Voor klassiekers en youngtimers kijken we vooral naar het gebruik. Dat moet recreatief zijn. Vervolgens bieden we klanten de keuze uit drie varianten. Een basisdekking (Primair), een gewoon goede dekking (Prima) en de meest uitgebreide dekking (Premium). Deze laatste dekkingsvariant wordt door 80% van onze klanten gekozen en biedt zaken als een altijd-terug-garantie bij schade in het buitenland, ook in geval van totaalverlies, vrije keuze qua schadeherstel, het recht om niet meer verkrijgbare onderdelen te laten namaken en een annuleringsdekking als je klassieker schade heeft opgelopen en/of defect is waardoor je niet mee kan doen aan die mooie klassieker rally waarvoor je hebt ingeschreven en waar aan je veel geld hebt betaald.
Het gebruik van klassieke auto’s kan zeer divers zijn, zowel wat het aantal kilometers betreft als de deelname aan ritten en evenementen. Wat voor impact heeft dat op de verzekering?
Je moet daar met gezond verstand naar kijken, zo is onze ervaring. Heb je met een klassieker een behendigheidsproef op een circuit, dan is dat bij veel verzekeraars uitgesloten. Het is een standaard uitsluiting op elke autoverzekering. Maar wij kijken er als autoliefhebbers naar en dus zorgen we dat zoiets gewoon meeverzekerd kan worden. En wanneer een youngtimer niet recreatief maar zakelijk wordt gereden kan dat natuurlijk, maar dan kom je uiteraard in een heel andere categorie van verzekeringen.
Taxatie is een belangrijke basis voor een passende verzekering. Werken jullie samen met taxateurs?
We laten de klant hierin helemaal vrij. We accepteren elk taxatierapport van een erkende taxateur. Daarnaast werken we samen met ClassicCarRatings, een online platform voor taxaties.
‘Er is duidelijk meer aandacht voor sportieve youngtimers. En ook Japanse auto’s worden steeds populairder onder verzamelaars.’
Hoe gaan jullie om met waardestijgingen of dalingen over de verzekerde periode?
In onze Premium Klassieker verzekering bieden we vanaf 1 juli 15% overwaardedekking aan, bovenop de oorspronkelijk getaxeerde waarde dus. Is de waardestijging groter dan is het verstandig om de polis te laten aanpassen. Een waardedaling heeft bij een taxatie, die over het algemeen drie jaar geldig is, geen invloed op een mogelijke schade-uitkering.
Wat houdt de samenwerking met ClassicCarRatings in?
We zijn de eerste verzekeraar die een samenwerking is aangegaan met ClassicCarRatings. Dat betekent dat we hun waardebepalingen accepteren als een rapport van een erkende taxateur. Als een klant kiest voor de waardebepaling van CCR dan betaalt hij een abonnement en houdt onze Klassieker Premium polis rekening met een mogelijke waardestijging, automatisch tot 15% en daarboven ontvangt de klant een signaal om de polis aan te passen. Een waardedaling heeft net als bij een gewone taxatie geen invloed. De waarde wordt bij aanvang vermeld op de polis en gehanteerd bij een mogelijke schade-uitkering.
Zijn jullie zelf ook een beetje gek van klassiekers en speciale auto’s?
Zeker, we gaan dan ook graag met collega’s naar autoshows. Zelf organiseerde ik jaarlijks een trip naar Techno Classica. Eerst met enkele collega’s en later bussen vol met collega’s, schade-experts en adviseurs. Met dat laatste zijn we enkele jaren geleden gestopt, mede omdat ik niet meer aan het echte struinen over de beurs toe kwam.
Wat is jouw persoonlijke droomauto en wat rijd je zelf?
Ik ben groot fan van compacte ‘gewone’ auto’s met (te) veel vermogen. Mijn droomauto’s zijn een Lancia Delta Integrale Evo 1 en de Renault 5 Turbo 1. Daarnaast ben ik ook een groot fan van de VW Golf. Ik heb een Golf I Cabrio gehad en een Golf VI GTI en nu hebben we een Golf III VR6 en een Golf VII R. Voor mooie dagen hebben we nog een oude MB SLK. Lang geleden had ik een klassieke Fiat 124 spider. Die zou ik wel weer graag willen hebben – ten koste van één van de andere auto’s – maar dat zou ook zo maar een Triumph TR5 of een MGC kunnen worden wegens hun motoren met zes cilinders. Dagelijks rij ik in een Tesla, voor veel autoliefhebbers vloeken in de kerk, maar ik kan de totaal andere benadering wel waarderen en geniet daar ook van.
Octane Classics and Coffee? ‘Lekker autootjes kijken en daar urenlang over kletsen’
Wat is jouw kijk op de toekomst van klassieke auto’s en zien jullie op korte termijn al trends in het verzekerde wagenpark?
Er is duidelijk meer aandacht voor sportieve youngtimers. En ook Japanse auto’s worden steeds populairder onder verzamelaars. Daarnaast is de elektrificatie van klassiekers een nieuwe ontwikkeling . Inmiddels hebben we bijvoorbeeld ook een geëlektrificeerde T-Ford verzekerd.
Wat onderscheidt jullie van andere klassiekerverzekeraars?
Dat we veel (maatwerk) aan kunnen. Van een eenvoudige MGB tot en met een unieke klassieker met een waarde van enkele miljoenen. We zijn voor een verzekeraar een kleine organisatie en daardoor relatief snel en flexibel, maar ook groot genoeg voor complexere risico’s mede door onze goede banden met internationale herverzekeraars.
Wat is jouw verwachting van Octane’s Classics and Coffee en wat is jullie rol daarbij?
Lekker autootjes kijken en daar urenlang over kletsen.
Meer informatie: www.turien.nl