Op pad met de vernieuwde Karma Revero, de hybride excentriekeling met een brandstofmotor die de accu’s voor de elektromotoren op niveau houdt. Een nog altijd behoorlijk uniek concept. Eerst een stukje historie: in 2011 kwam Fisker met de Karma. Helaas is het doek snel gevallen voor Fisker Automotive.
Wat er nog over is van het bedrijf werd verkocht aan Karma Automotive. De modelnaam was vanaf toen de merknaam. In 2016 kwam de Karma Revero op de markt. Uitstekende reacties volgden maar de verkoopaantallen drukten geen spreekwoordelijke deuk in een pakje boter. Bij de tweede update is de niet al te zuinige 2.0 GM viercilinder geruild voor een veel interessantere 1.5 driecilinder uit de BMW i8, een betere combinatie.
Bij Kroymans in Hilversum, niet alleen dealer maar ook het hoofdkantoor voor Europa, hebben we geproefd hoe hij rijdt, die nieuwste Revero, die 80 tot 85 % nieuw zou zijn. In de stijlvol ingerichte showroom bij Kroymans werden welkom geheten door Rogier Kroymans en Marques McCammon, ‘president’ van Karma Automotive in Amerika.
Een prettig en uitvoerig gesprek volgt. Het gaat over de toekomst, met twee volledig nieuwe modellen: de Kaveya, een supercar, en de Gysera, een sportlimousine, aldus het merk. Maar het gaat ook over de ingrijpend vernieuwde Revero. Toekomstvisies en marketingstrategieën van McCammon worden afgewisseld met een frisse, nuchtere kijk van Rogier Kroymans: “We verwachten er natuurlijk geen honderden te verkopen, we zijn realistisch. Maar we staan ontzettend achter het product, de techniek is fantastisch en de auto heeft een compleet eigen doelgroep!”
De futuristische en tijdloze uitstraling spreekt voor zich, maar ook de techniek verdient aandacht. De Revero is elektrisch aangedreven en kan, volledig opgeladen, zo’n 200 kilometer volledig elektrisch rijden. Als range-extender is de al aangehaalde krachtbron van de BMW i8 aanwezig om de accu’s op te laden. Als je de brandstoftank van die motor ook leeg hebt, ben je (maximaal) zo’n 580 kilometer verder. De driecilinder staat niet direct in verbinding met de aandrijving. Hoeft ook niet, de twee elektromotoren zijn samen al goed voor 536 pk en een koppel van 746 Nm.
Er staat een zilverkleurige Revero te wachten, klaar voor een proefrit. Het model 2024 is direct te onderscheiden door zijn gewijzigde bumpers en mild aangepaste lichtunits. Nog altijd is de uitstraling van het ontwerp van Karma eerder ‘morgen’ dan ‘gisteren’. De auto verschilt op het eerste gezicht niet van het origineel, maar toch is vrijwel de hele auto teruggegaan naar de tekentafel, vooral voor verbeteringen in het bouwproces en, als logisch gevolg, de algehele kwaliteit en afwerking van de auto.
Je voelt vanaf het moment dat je instapt dat je in iets heel bijzonders zit, in iets dat anders is dan al het andere in dit segment. Leder domineert waar je maar kijkt en is, in dit specifieke geval, gecombineerd met glanzend zwarte elementen. Het hele dashboard is iets minder verrassend dan de eerste series, waar verlichte glazen elementen je, zo was de boodschap, in de ziel van de auto lieten kijken. ‘Das war einmal’, het is nu iets gewoner geworden.
Vanaf de eerste meters merk je dat je met iets heel exclusiefs onderweg bent. Hij is breed, de zit is enorm laag, echt een sportwagen met extra portieren.
Die portieren zijn overigens alle vier raamstijlloos, iets dat we slechts bij weinig sportsedans zien. Hij rijdt volledig elektrisch weg, zonder dat de driecilinder in actie hoeft te komen. Hilversum wordt verlaten en een testroute via Soesterberg, Lage Vuursche, Bilthoven en Bosch en Duin geeft door alle lekkere slingerende 80kmh-wegen een uitstekende indruk van de auto. Wat opvalt is dat hij lekker analoog aanvoelt, zonder dit als ‘ouderwets’ te bedoelen. De stuurinrichting is niet overdreven licht, het onderstel lijkt geen duizend kunstjes te willen vertonen met geavanceerde actieve systemen. Het voelt allemaal heel nuchter en eerlijk aan. Dat wil niet zeggen dat je er enorme raceneigingen van krijgt, hoewel de Karma exact doet wat je hem opdraagt via het stroompedaal. Het stuur geeft niet direct een ontzettende lading feedback, maar dat neemt niet weg dat de Karma zich heel goed leent voor een vlotte rijstijl.
De Revero is overduidelijk bedoeld voor lange, snelle ritten, een vierdeurs Gran Turismo. Dat blijkt ook als we even later de snelweg richting Hilversum opsturen. De Karma sleurt je in rap tempo richting 100 km/h, vanuit stilstand zijn daar amper vier tellen voor nodig. Op de snelweg voelt de Karma zich reuze thuis. Comfortabel zonder weeïg te zijn, redelijk stil als het gaat om banden- en windgeluiden. Niet grensverleggend, niet baanbrekend. Een Taycan schuifelt voorbij, een goedkeurende blik beide kanten op. Beide chauffeurs weten dat de Porsche nettere portiernaden heeft, dat hij nog verfijnder is, op het circuit de Karma riant achter zich laat en al zijn knopjes en multimedia nóg beter werken. Maar we weten ook allebei dat de Revero iets héél bijzonders is en dat in een Karma elke seconde van een rit geniet. We kunnen niet anders dan instemmen met dat wat Rogier Kroymans zei: “Deze auto is iets exclusiefs – voor mensen die niet voor de standaard keus gaan, is het een feestje.”
TEKST Carlo te Lintelo
Karma Revero
Motor 1,5-liter driecilinder met turbo en twee elektromotoren (400kW) Vermogen 536 pk Koppel 746 Nm Afmetingen LxBxH 5065 x 1937 x 1332 mm, wielbasis 3160 mm, kofferruimte 182 liter Gewicht 2.296 kg
Acceleratie 0-100 km/h in 4,0 sec. Topsnelheid 200 km/h Richtprijs > € 100.000