Een groep liefhebbers van Italiaans automobiel erfgoed – vooral eigenzinnige klassiekers en youngtimers die je eigenlijk zelden meer ziet (rijden) – reist onder de noemer Italyherewe.com (IHWC) sinds midden jaren ’90 vrijwel onafgebroken jaarlijks met deze auto’s naar hun land van oorsprong, Italië.

Tekst: Guido, Peter en Paul
Foto’s: IHWC

De 2023 editie is net ten einde en deze keer werd het basiskamp in Turijn opgeslagen om van daaruit allerlei trips te ondernemen. Turijn, de bakermat van de Italiaanse auto-industrie waar ontelbare Fiat, Lancia en Pininfarina modellen werden gebouwd. IHWC focust qua deelnemende auto’s vooral op de jaren ‘70 en ‘80 van de vorige eeuw. Dat gaat niet altijd zonder slag of stoot. Zo ging het deze keer in de eerste dagen technisch een beetje mis met een Fiat 130 Coupé en een Lancia Beta Coupé. Gelukkig werd er in de vorm van een Lancia Thesis passend vervangend vervoer gevonden.


Ook de deelname van een Alfa 6 liep op het laatste moment spaak (papierwerk want de auto zelf was er wel klaar voor) waarvoor in de plaats een Alfa Romeo Giulia QV als alternatief uit de schuur werd getrokken. Dat zijn dus geen voorkeursauto’s in ons gedachtegoed, maar prima alternatieven als de nood ineens aan de man is.

Na dinsdag op de heenweg een tranentrekkend fraaie route via de Colle di Gran San Bernardo te hebben gereden, bezochten we de tweede dag, inmiddels aangekomen in Turijn, het familiebedrijf PubbliMais. Het bedrijfje werd in de jaren ’60 opgericht door Vinicio Mais. Hij legde zich toe op het aanbrengen van bestickeringen op iconische rallyauto’s van Fiat en Lancia in de jaren ’70, ‘80 en ’90, zoals de 131 Abarth, 037 en Delta Integrale. Wie herinnert zich niet de fraaie Olio Fiat, Alitalia en Martini livery’s. Wat een passie en vakmanschap! Het was zeer interessant en leuk om het hele verhaal te horen en we mochten zelfs de nog zeer kwieke oprichter zelf ontmoeten!

‘Aan een aantal deelnemers moest tussentijds wat extra zuurstof worden toegediend om deze overweldigende collectie met ook veel ‘gewone’ modellen te kunnen verwerken’

Dag twee stond in het teken van de FCA (officieel Stellantis) Heritage Hub; niet te bevatten wat daar allemaal stond. Een ongelofelijke verzameling Fiats en Lancia’s. Alfa Romeo is ondervertegenwoordigd, maar daarvoor ga je dan ook naar het museum in Arese. Aan een aantal deelnemers moest tussentijds wat extra zuurstof worden toegediend om deze overweldigende collectie met ook veel ‘gewone’ modellen te kunnen verwerken.

Die avond dineerden we in Osteria F.I.A.T. tegenover de voormalige Fiat fabriek Lingotto, het welbekende architectonische hoogstandje met de testbaan op het dak. Daar genoten we onder het genot van een aantal heerlijke Piemontese wijnen van een zeer smakelijk zes gangen diner. Het culinaire aspect is een belangrijk onderdeel van de jaarlijkse IHWC-programma’s.

De derde dag bezocht de groep het bedrijf Manifattura Automobili Torino (M.A.T.), bekend van ontwerp en productie van de ‘nieuwe’ Stratos, gebaseerd op het rallykanon van Lancia uit de jaren ’70. Helaas mag het Lancia merkbeeld niet worden gevoerd. Wederom een bedrijf waar je wordt ondergedompeld in karrevrachten passie, vakmanschap en fantastisch design. Zéér de moeite waard.

Na afloop moest er uiteraard, noblesse oblige, een wijnhuis in het wereldberoemde ‘Barolo’ wijngebied bezocht te worden. Dat werd het huis van Renato Ratti in La Morra. Ratti was in de vorige eeuw een van de pioniers die het ‘merk’ Barolo op de kaart heeft gezet. Het lijkt bijna saai te worden, maar ook bij dit familiebedrijf is de passie voor het vak en het vakmanschap weer ongekend hoog.

Na een inspirerende rondleiding én zeer smakelijk proeverij vertrokken een aantal wagens weer met gevulde kofferbakken richting hotel. Dat de tijd veel te snel voorbij vliegt bleek toen het alweer de laatste avond in Turijn was, waar de groep nog maar eens van een acht (!) gangen diner met wijn, water en digestief genoot. Fantastische kwaliteit voor een bedrag dat we in Nederland niet meer kennen. Italië heeft het!

Via een aantal fraaie passen, waar de auto’s flink werden uitgelaten, reden we zaterdag via Genève en Annecy richting de Jura voor de laatste overnachting. Zondag was het klaar, iedereen weer veilig naar huis, alwaar de auto’s mogen rusten. De mannen licht vermoeid, maar vooral geïnspireerd en zéér voldaan.

Op naar IHWC 2024!

Meer informatie op de website van Italy Here We .Com :

× Wil je direct contact?