Lancia concretiseert de visie over de toekomst met een conceptueel merkstatement in termen van design, interieurstyling, duurzaamheid, elektrificatie en technologie. Deze Pu+Ra HPE conceptauto is een voorbode van de modellen die voortkomen uit het strategisch tienjarenplan Renaissance van Lancia: 100% elektrisch en vooruitstrevend in actieradius, laadtijd en energieverbruik.
“Vandaag heeft Lancia de Pu+Ra HPE onthuld, een model waarin de merkvisie voor de komende tien jaar is verpakt op weg naar het tijdperk van volledig elektrische mobiliteit. Hij vertolkt onze kijk op de auto en de ervaring daarmee. Al onze auto’s, te beginnen met de nieuwe Ypsilon in 2024, zullen geïnspireerd zijn door de Lancia Pu+Ra HPE”, aldus Luca Napolitano, CEO van Lancia.
Het betreft een studie van een 100% elektrische auto, met een actieradius van ruim 700 km. De Lancia Pu+Ra HPE is ook de eerste auto geïnspireerd door de meubelwereld, dankzij de samenwerking met meubelmaker Cassina, voor een interieur dat de beleving van een Italiaanse huiskamer zou moeten bieden. De Lancia Pu+Ra HPE is ook de eerste auto die is uitgerust met S.A.L.A, een virtuele interface die ook te vinden zal zijn op de nieuwe Ypsilon. En dankzij S.A.L.A zal Lancia het eerste merk van Stellantis zijn dat de technologieën Chameleon en TAPE (Tailored Predictive Experience) toepast. Het gaat hierbij om centrale bediening voor audio-, klimaatregelings- en verlichtingsfuncties, waardoor alles met één druk op de knop of via een spraakcommando kan worden aangepast.
Het ontwerp van het nu getoonde concept van Lancia is opgebouwd uit elementaire vormen, zoals de cirkel en de driehoek. ‘Pu+Ra’ verwijst naar een nieuwe, pure en radicale ontwerptaal van het merk, terwijl HPE staat voor High Performance Electric. De afkorting HPE werd voor het eerst gebruikt in de jaren zeventig voor de Lancia Beta en stond toen voor ‘High Performance Estate’, een symbool van sportiviteit en praktische bruikbaarheid.
Ook voor de gekozen kleurstelling heeft Lancia een uitleg: “Progressive Green is de naam van de kleur van de Lancia Pu+Ra HPE. ‘Progressief’ staat hier voor een kijk op de toekomst van het merk, terwijl ‘groen’ duidt op duurzaamheid. De blauwgroene kleur – met een warme vergulde tint, gecreëerd met vloeibaar metaal en de nieuwste generatie pigmenten – is een eerbetoon aan de historische en tijdloze Lancia Flaminia Azzurro Vincennes.”
Het merk slaat een brug naar het verleden door met een styling die elementen bevat van de Aurelia, Flaminia en vooral aan de achterzijde een vorm die doet denken aan de Stratos. Tussen de lichtunits maakt de nieuwe Lancia-belettering meteen duidelijk om welk merk het gaat en aan de voorzijde is een herinterpretatie van de Lancia-grille bedacht, gevormd door drie verlichte stroken die van veraf voor herkenning moeten zorgen.
De ronde en lichtdoorlatende koepel in het dak zorgt voor een panoramisch zicht en de achterruit doet denken aan de Beta HPE, dankzij de horizontale lijnen; een moderne twist op de zonweringstructuur van de HPE.
Lancia heeft een duidelijke visie over de toekomst laten zien, waarvan de concrete uitwerking volgt met de introductie van nieuwe Ypsilon, in 2024.
Het interieur is ontworpen met vloeiende lijnen en veel aandacht voor detail. De bekleding en de vorm van de voorstoelen is geïnspireerd op fauteuils van de Italiaanse meubelmaker Cassina. Lancia claimt dat 70% van de aanraakbare oppervlakten in het interieur bestaan uit recyclebare, duurzame materialen. Een voorbeeld daarvan is het gebruikte MARM \ MORE, een materiaal waarvan de naam is ontleend aan marmor, het Latijnse woord voor ‘marmer’. MORE moet aangeven hoe marmer waarde toevoegt aan het materiaal, door een nieuwe en andere perceptie van marmer zelf. Het materiaal is voor 50% gemaakt van gerecycled afval, vermengd met marmerstof. De gerecyclede stof is geproduceerd met natuurlijke kleuren, voelt zacht aan en is waterdicht. Het materiaal is gemaakt door Limonta en de start-up FILI PARI. De hoedenplank van de auto omhult de stoelen met een houtinleg, gemaakt met een ‘upcycled grondstof’ en het tapijt is van natuurlijke wol. De achterkant en het onderste deel van het interieur van de auto zijn afgewerkt met nubuck (door Poltrona Frau), geproduceerd in Italië in een gecertificeerde toeleveringsketen die vrij is van chroomlooiing.
Lancia stelt dat de nieuwe modellen compact, wendbaar en leuk om mee te rijden zullen zijn, om daarmee een Europese klantenkring voor zich winnen. De Pu+Ra HPE heeft volgens het merk een actieradius van meer dan 700 km, een lage daklijn, smalle digitale camera’s als buitenspiegels, aerodynamische wielen en drie frontpanelen voor een zo laag mogelijke luchtweerstand. Goodyear heeft de banden voor Lancia Pu+Ra HPE vervaardigd, met een uniek ontwerp voor een perfecte pasvorm op het wiel, wat het voertuig een premium uitstraling geeft. De banden hebben een aerodynamische zijwand die het hoogste prestatieniveau garandeert en de energie-efficiëntie verbetert.
S.A.L.A. (Sound Air Light Augmentation) is een minimale en slimme virtuele interface die de audio-, klimaatbeheersings- en verlichtingsfuncties samenbrengt. De bestuurder en passagiers kunnen daarom de interieuromgeving van de auto aanpassen door simpelweg op een knop te tikken, of zelfs met gesproken commando’s. S.A.L.A. biedt keuze uit drie modi. Ten eerste de modus ‘Immersive’ waarbij de sfeer (geluid, licht en lucht) van het passagierscompartiment aangepast wordt aan de externe omgeving. Met de stand ‘Wellbeing’ wordt ingespeeld op de wisselende gemoedstoestanden van de bestuurder en passagiers, ook hier weer door sfeeraanpassing aan boord. ‘Entertainment’ biedt, bij eventuele wachttijden, de mogelijkheid bieden om een film te streamen, een videogame te spelen of op sociale netwerken te surfen. De nieuwe Ypsilon wordt het eerste Lancia-model met S.A.L.A..
Lancia heeft een duidelijke visie over de toekomst laten zien, waarvan de concrete uitwerking volgt met de introductie van nieuwe Ypsilon, in 2024.