Citroën 2CV

Wie aan een Citroën denkt, haalt waarschijnlijk als eerste een 2CV voor de geest. De (Lelijke) Eend, zoals hij ook wel wordt genoemd, ontstond uit het idee om Franse boeren massaal aan het autorijden te krijgen. In de tijd voor de Tweede Wereldoorlog gebruikt men nog paard en wagen. De 2CV debuteert in 1948 en speelt een belangrijke rol in de wederopbouw van Frankrijk. Het is een goedkope en praktische manier om van A naar B te komen. De minimalistische, robuuste charme van de 2CV maakt het anno 2025 nog altijd een populaire klassieker.

Citroën DS

De drang tot revolutie zal in Frankrijk wel in het water zitten, want net als de bevolking is Citroën niet bang om het roer rigoureus om te gooien. De DS is bijvoorbeeld een van de meest innovatieve auto’s aller tijden. De opvolger van de evenzo vooruitstrevende Citroën Traction Avant maakt een grootse impact met zijn beeldschone design, maar het is onderhuids waar de magie schuilgaat.

De DS laat de wereld kennismaken met Citroën’s zijdezachte hydropneumatische wielophanging, schijfremmen en later ook nog meedraaiende koplampen. 70 jaar na zijn debuut is de DS nog altijd een gewilde auto onder oldtimerliefhebbers.

Citroën Méhari

Er zijn weinig auto’s die zoveel vreugde en vrijheid uitstralen als de Citroën Méhari. Hij heeft geen dak en geen deuren; hij is grotendeels gemaakt van plastic en daarom vederlicht. Na een dagje strand kun je hem zo schoonspuiten, van binnen en van buiten. De Méhari komt natuurlijk het beste tot zijn recht aan de zonnige Franse Rivièra, maar liefhebbers wereldwijd weten er overal wel raad mee.

Citroën SM

Het succes van de Citroën DS baant de weg om een sportieve tegenhanger in het leven te roepen. Het merk heeft er dan ook de middelen voor, aangezien Italiaanse sportwagenfabrikant Maserati in zijn bezit is. Het resultaat is de Citroën SM: een stijlvolle en strak gelijnde vierzits coupé aangedreven door een 2.7 of 3.0 zescilinder motor, beide gebaseerd op een V8 van Maserati. De SM heeft dezelfde hydropneumatische ophanging als de DS en komt met primeurs als variabele stuurbekrachtiging en regengevoelige ruitenwissers. Over zijn sportieve aard is geen woord gelogen: hij is niet alleen rap maar ook zeer behendig.

Citroën Traction Avant

De naam van de Citroën Traction Avant verklapt al dat het een voorwielaangedreven auto is. Dit alleen was niet zo bijzonder voor die tijd; andere merken waren Citroën al voorgegaan. Waar de Traction Avant het verschil maakt, is door verschillende nieuwe technieken te combineren in één pakket. Het is de eerste voorwielaangedreven massaproductie-auto met een monocoque en een onafhankelijke wielophanging. Daardoor is de Traction Avant veel lichter, zuiniger, veiliger, verfijnder en comfortabeler dan veel andere auto’s van die tijd. Zijn prachtige design is de kers op de taart.

Lees ook: Man & Machine: Citroën DSuper 5 (1974) | Octane magazine

× Wil je direct contact?