Voor de toekomst van de high performance BMW hoeven we niet te vrezen, ook al wordt de nieuwe M3 volledig elektrisch. Ook hij zal zijn voorganger overtreffen, dat zegt Frank van Meel, CEO van BMW M GmbH.
We spraken Van Meel tijdens het Concorso d’Eleganza Villa d’Este, waarvan BMW Classic als sinds jaar en dag gastheer is. Hoofdonderwerp tijdens zijn rondetafelgesprek met journalisten was natuurlijk de toekomst van de M’s in een wereld die naar volledig elektrische aandrijving lijkt te bewegen. “Natuurlijk gaan volledig elektrische auto’s een belangrijk aandeel in onze mix krijgen, ook bij onze M-modellen”, zegt Van Meel. “Maar de wereld bestaat uit niet de EU alleen, er zijn bovendien heel veel verschillende meningen tussen de landen onderling – en die veranderen voortdurend door nieuwe inzichten en ontwikkelingen. Wij zullen verbrandingsmotoren blijven maken zolang dat mag en de markt daarom vraagt. En datzelfde geldt ook voor hybrides. We willen al onze klanten blijven bedienen, wereldwijd.”
Op de vraag of BMW een volledige elektrische en volledig overtuigende M kan maken antwoordt hij volmondig ‘ja’. “We zijn begonnen met de viercilinder M3, daarna kwamen we met een zescilinder en iedereen viel over ons heen omdat die zwaarder was. Maar die bleek beter. Daarna kwam de V8 en kregen we ook weer kritiek vanwege het gewicht, het zou geen echte M3 meer zijn. Maar ook die was beter dan de vorige. Toen we een M met turbomotor introduceerden kregen we een shitstorm over ons heen, vanwege de vermeende turbo-lag, enzovoorts, maar ook die was weer beter – we hebben er meer van verkocht dan ooit. En straks komen we met een volledig elektrische M3 – en ook die zal weer beter zijn dan zijn voorganger. Daar zorgen we voor, dat hebben we altijd gedaan, reken er dus maar op.”
De eerste nieuwe M die we dit jaar welkom mogen heten is de M5, deze keer ook als Touring. Hij zal de eerste M zijn met een plug-in hybrid aandrijflijn, met een hoofdrol voor een 4,4-liter twinturbo V8. Neemt BMW daarmee een risico? Van Meel: “We hebben onze klanten gevraagd wat ze ervan zouden vinden als de nieuwe M5 deels elektrisch zou worden. De overgrote meerderheid zei ‘fine with us, we trust you’. Slechts vijf procent zei te zullen afhaken.”
Er circuleren al volop foto’s van de gecamoufleerde M5 met zijn breed gewelfde flanken vanwege de grotere spoorbreedten. Een vermogen is nog niet bekend, maar het totaal zal vermoedelijk meer dan 700 pk zijn, dat om een stevig antwoord op de concurrenten van Mercedes-AMG en Porsche te geven. Vierwielaandrijving is vanzelfsprekend, maar het is nog niet duidelijk hoe de aandrijflijn precies geconfigureerd zal zijn, met andere woorden, waar de elektromotor zich bevindt: tussen de V8 en de versnellingsbak of bij de achteras.
De nieuwe M3, waarvan ook al prototypes gesignaleerd zijn, zal volledig elektrisch zijn. “We gaan voor vier motoren”, zegt Van Meel. “We trekken alles uit de kast om te zorgen dat hij beter zal zijn dan zijn voorganger en inzetbaar zal zijn op het circuit. De mogelijkheden zijn fantastisch, we maken maximaal gebruik van torque-vectoring. Wat dat in dynamisch opzicht aan mogelijkheden verschaft, zal je verbazen. We kunnen op elk moment in milliseconden precies de juiste hoeveelheid koppel naar elk wiel afzonderlijk leiden.”
“De nieuwe M3 is in beginsel achterwielaangedreven, de vooras doet alleen mee indien nodig. De hoofdrol is weggelegd voor de elektronische Central Control Logic Unit. Die regelt alles, bliksemsnel. De motoren reageren ook onmiddellijk en daardoor is de reactiesnelheid van de aandrijflijn ongelooflijk kort, bijna zero zelfs. Daarmee kunnen we een dynamiek en alertheid creëren van een heel hoog niveau. Mechanische delen reageren een stuk trager en dat geeft beperkingen die in je in de nieuwe M3 niet zult aantreffen. It will be all about torque vectoring. We gaan niet voor grappen als tank turns en dergelijke, we zetten in op snelheid, weggedrag en rijplezier, net zoals altijd. Geen krankzinnige trucs, wel next level.”
Zal de nieuwe M3 een versnellingsbak hebben, zoals Lotus bijvoorbeeld gedaan heeft, met de Eletre S, met twee versnellingen in de achteras, voor een snellere acceleratie? “Versnellingen zijn niet nodig, ook niet voor de topsnelheid, we hebben zo immens veel vermogen dat we daarmee gemakkelijk een hoge topsnelheid en een heel snelle acceleratie kunnen realiseren.”
Trackdays? “Daar moet hij uiteraard geschikt voor zijn, dat vraagt veel voorzieningen ten aanzien van koeling en dergelijke. Het voordeel van vier motoren is ook dat we daarmee heel veel energie kunnen regenereren wat een gunstig effect heeft op de actieradius.”
Hoe zal de M3 klinken? Van Meel gaat eerst in op de soundtrack van de huidige M’s, die gedeeltelijk de oren van de bestuurder bereikt via het audiosysteem in de cockpit. “We kunnen niet anders dan dat zo doen, als je althans wat van de techniek wilt horen. De geluidseisen worden steeds strenger, nu al is de limiet 75 dB, en die gaat straks naar 72. Dan hoor je zo goed als niets meer als je in de auto zit. Dat wil je niet, doorgeven van het motorgeluid via de luidsprekers is dan de enige optie.”
Hij vervolgt: “Met het geluid van de nieuwe M3 zijn we nog bezig. Op hoge snelheid produceren de elektromotoren een extreem hoge toon, die wil je niet. Er zal echter toch iets moeten zijn. Het wordt een heel snelle auto en er moet een vorm van feedback zijn naar de bestuurder zodat hij weet waar hij zich bevindt qua snelheid. Een voorbeeld, het is op hoge snelheid in onze raceauto’s geen goed idee om ook maar een fractie van een seconde naar de instrumenten te kijken, de ogen moeten op de baan gericht blijven. Daarom zijn die rode lampjes boven in het stuurwiel bedacht, daarmee zie je in de periferie van je zicht waar je bent qua motortoerental. Onze coureurs willen ook een versnellingsbak die met goed voelbare schokken schakelt, zodat ze weten waar ze zich precies bevinden binnen het snelheidsbereik van de auto als ze vol gas op het Mulsanne Straight rijden. In de nieuwe, helemaal elektrische M3 heb je geen versnellingsbak en het geluid van de elektromotoren kun je, als ze veel toeren maken, niet zomaar de cockpit in laten. Toch moet er feedback zijn, we have to communicate the speed to the driver, dat is absoluut noodzakelijk. Geloof me, de nieuwe M3 wordt revolutionair, als je er straks in rijdt, ga je dingen meemaken die je nog nooit eerder beleefd hebt.”