Audi TT Quattro Sport

Het slotakkoord van de originele Audi TT volgt in de vorm van de zogeheten Quattro Sport. Deze bijzondere, exclusieve uitvoering komt 7 jaar na de introductie van de sportieve coupé/roadster op de markt en laat vanwege zijn stoere voorkomen en technische upgrades een blijvende indruk achter.

Omdat de Quattro Sport een lichtere en krachtigere versie van de Audi TT is, is de auto niet uitgerust met de gespierde 3,2-liter V6-motor, maar met de pittige en lichte 1,8-liter viercilinder turbomotor. Deze krachtbron is opgepompt tot 240 pk en maakt een topsnelheid van 250 km/u mogelijk. Misschien nog wel indrukwekkender is zijn acceleratie van 0-100 km/u: die neemt slechts 5,9 seconden in beslag.

De Quattro Sport is 75 kg lichter ten opzichte van de reguliere TT met 1,8-litermotor. Hiervoor zijn onder meer de achterstoelen verwijderd en dientengevolge is ook de gewichtsverdeling verbeterd. Stoere stijlelementen en Recaro-kuipstoelen maken het feest compleet. Wel moet je goed zoeken naar een tweedehands exemplaar: er zijn maar 1.165 stuks geproduceerd, waarvan het merendeel met het stuur aan de rechterkant.

Audi TT 3.2 Quattro

De Quattro Sport is niet de enige smakelijke versie van de oorspronkelijke Audi TT. Je kunt hem vanaf 2003 ook krijgen met een krachtige zescilinder, namelijk de 3,2-liter VR6-motor met 250 pk. Daarmee is deze uitvoering van de Audi TT degene met het meeste vermogen van zijn generatie. Waar de Quattro Sport echter duidelijk de focus heeft op performance en sportiviteit, wordt de spierkracht van de 3.2 Quattro vooral gebruikt om heerlijk mee te kunnen toeren. Ja, je kunt er aardig mee stampen, maar dit model komt vooral tot zijn recht op de lange afstanden.

De 3.2 Quattro is niet alleen de krachtigste, maar ook de meest luxe versie van deze generatie Audi TT. In die zin is het ook meer een grand tourer (GT) dan een sportwagen. De uitrusting is royaal en de afwerking en bouwkwaliteit zijn formidabel.

Qua rijgedrag is de mate van comfort bij deze Audi TT ook hoger in vergelijking met andere uitvoeringen, waaronder de Quattro Sport. Wat dat betreft kun je beter kiezen voor een tweedehands exemplaar met een fijne DSG-automaat dan een met een handgeschakelde versnellingsbak. Overigens is de 3.2 Quattro verkrijgbaar als coupé en als roadster (cabriolet), de Quattro Sport niet.

Audi TT RS

Audi heeft al verschillende S- en RS-modellen in de aanbieding wanneer de originele TT in de catalogus staat. De TT zelf wordt dan nog overgeslagen. Het duurt tot de tweede generatie van de TT voordat dit model de speciale behandeling van Audi Sport krijgt. En dat was het wachten wel waard.

De allereerste Audi TT RS wordt aangedreven door een zalig klinkende 2,5-liter vijfcilinder turbobenzinemotor met tenminste 340 pk. Later verschijnt nog een opgewaardeerde uitvoering in de vorm van de Audi TT RS Plus, die zelfs 360 pk heeft. De TT RS is verlaagd, heeft sterkere remmen, een slim en sportief vierwielaandrijvingsysteem en een waslijst aan andere sportieve upgrades die de wegligging en het rijgedrag fijnslijpen. Het resultaat is een geweldige machine.

Dit artikel kwam tot stand in samenwerking met Gaspedaal.nl

× Wil je direct contact?