Om zijn110e verjaardag te vieren trakteert Aston Marin zijn kapitaalkrachtigste volgers op de sterkste auto die het ooit voor de openbare weg heeft gebouwd: de DBS770 Ultimate. Dus voordat je een Ferrari aanschaft, toch maar even dit lezen.
Overigens: er komen belangrijke revisies aan bij Aston Martin, later dit jaar, en dat zou het einde kunnen betekenen voor de DBS – eerst DBS Superleggera geheten. Misschien moet je juist daarom toeslaan en een van de 499 exemplaren (300 Coupés en 199 Volantes) te pakken zien te krijgen. De Britse prijs is £ 314.000, nogal stevig dus.
Het vermogen van de DBS770 Ultimate laat zich gemakkelijk raden: dat is opgeschroefd naar 770 pk met gebruikmaking van een nieuwe luchtinlaat en een opgewaardeerde ontsteking voor de V12 plus een zeven procent hogere druk voor zijn twee turbo’s. Het koppel van de machtige machine is 900 Nm gebleven, dat om de achttraps transmissie van ZF een gezonde oude dag te bezorgen. Het schijnt dat Tobias Moers, de vertrokken CEO van Aston Martin, de Ultimate graag de V8 van de AMG GT Black Series had gegeven – met vlakke krukas! – maar dat heeft niet zo mogen zijn. De topsnelheid ligt op 340 km/h. De prestaties verschillen overigens niet of nauwelijks van de ‘gewone’ DBS daar het verschil in vermogen relatief klein is en het gewicht van beide Astons hetzelfde is: 1845 kilo. De DBS770 staat op 21-ich lichtmetaal dat geïnspireerd is op de wielen van de Valkyrie en Victor – en Pirelli P Zero’s draagt.
Toch moet de beleving van de DBS770 anders zijn dan die van de standaard DBS. De veranderingen aan het chassis zijn niet onbelangrijk. De stuurkolom is nu direct op het chassis gemonteerd wat een preciezer stuurgevoel geeft, en de laterale stijfheid van de voortrein is 25 procent verhoogd. Daarop aansluitend zijn de actieve dempers opnieuw gekalibreerd en is de software aangepast, waardoor carrosseriebewegingen nog beter in toom worden gehouden.
De DBS770 Ultimate is herkenbaar aan de grote hoefijzervormige opening in de motorkap, die er is ten faveure van de luchtstromen door de radiateurs. Hij heeft ook een nieuwe splitter en een nieuwe diffuser. In het interieur is veel koolstofvezel te zien, gecombineerd met leer en alcantara.