“WAT MIJ VOORAL interesseert is de positiviteit en energie daar, en hoe nieuwe dingen worden toegejuicht”, zegt Peter Wallman van RM Sotheby’s of the Middle East. “In dit deel van de wereld is alles nieuw en anders – lege woestijnen tot en met gebouwen die tot in de atmosfeer reiken.

Bijna alles wordt hier gezien als mogelijk, doenbaar en haalbaar. In slechts twee decennia heeft het Midden-Oosten een prominente positie in de wereld verworven. Dat er een voorliefde voor superauto’s en SUV’s heerst, is al lang bekend, maar ook de klassieke autobeweging is in opkomst. De passie daarvoor wordt gevoed door evenementen, veilingen en clubs. Die zijn niet alleen gericht op degenen die uit het Midden-Oosten komen, maar ook op het groeiende aantal expats dat wordt aangetrokken door gunstige belastingtarieven, lage criminaliteit en zonnig weer. Er verhuizen zeer prominente zakenmensen naar het Midden-Oosten, en niet alleen voor korte periodes – ze verhuizen met hun gezin”, vertelt Peter. “Ik vergelijk het met Hong Kong in de jaren tachtig.”

De opbloei van de klassiekerbeweging is volgens Peter te zien aan de komst van evenementen als de Gulf Historic Grand Prix op het Dubai Autodrome en aan Icons of Porsche en de Mille Miglia UAE. Die vormen een uitstekende basis voor verdere ontwikkeling. Hij ziet ook een trend naar meer sociale evenementen. “Flat 12 is een club die wordt gerund vanuit een pakhuis bij de haven, waar auto- en koffiebijeenkomsten worden gehouden”, legt Peter uit. “Ze organiseren ook de Flat 12 Picnic in het centrum van Dubai, waarvoor 1500 tot 2000 auto’s komen opdagen, variërend van Land Rovers en Mustangs tot Dino’s en Daytona’s.”

Peter gelooft stellig dat de klassiekermarkt moet worden ondersteund door evenementen. “Daarmee geef je mensen redenen om auto’s te kopen, ze te houden en deel uit te gaan maken van een gemeenschap, waarin ze hun vreugde en passie delen”, zegt hij. “Als een klassiekerwereld puur op speculatie en investeringen is gericht, dan stappen mensen uit zodra de marktomstandigheden veranderen.” Hij is de mening toegedaan dat klassiekers uit het chroom-tijdperk alleen maar in populariteit zullen toenemen. RM Sotheby’s is inmiddels zo ver gegaan om een kantoor in Dubai te openen.

Niet al het nieuws uit het Midden-Oosten is positief ontvangen in de klassiekerwereld. Een enorme collectie Aston Martins uit de jaren ’60 en ’70, bestaande uit honderden auto’s, is gekocht door één klant. Toen zijn interesse afnam heeft hij de auto’s als bulk verkocht aan een lokale dealer en deze heeft de collectie de afgelopen twee jaar via Europese en Amerikaanse veilingen van de hand gedaan, waardoor de prijzen van Aston Martins dramatisch zijn gedaald.

Specialist Keith Riddington van Classicmobilia in Milton Keynes (GB) ziet die daling overigens als een natuurlijke marktcorrectie, volgens hem worden de prijzen altijd kunstmatig opgeblazen door grote bulk-aankopen. “De auto’s van die partij die terug zijn gekomen naar Europa waren allemaal gunstig geprijsd. Toen ze eenmaal in goed rijdende staat waren gebracht en een kenteken hadden, kon je er goed geld voor vragen, heel dicht bij de normale handelswaarde, ondanks dat ze vaak geen onderhoudshistorie of documentatie hadden. Uiteindelijk zijn het zeker geen goedkope auto’s geworden.”

Meerdere auto’s waren overigens gerestaureerd naar niet-originele specificaties, wat volgens Keith niet is wat de markt op dit moment wil. “De mensen die Aston Martins upgraden met andere motoren en versnellingsbakken zijn verdwenen – we hebben nu achttien restauraties in uitvoering en elke auto daarvan moet volkomen origineel zijn”, zegt hij.

Aston Martin is niet het enige merk dat in bulk wordt gekocht, wat dikwijls wijdverbreide consternatie opwekt bij liefhebbers, maar sommige specialisten zien het als een reddingslijn. Een van hen vertelde: “Anders zou er weinig tot niets met die auto’s gebeuren, dit patroon – bulk inkoop, restaureren en in sommige gevallen opwaarderen
– levert cruciale inkomsten op voor restaurateurs, onderdelenleveranciers en aanverwante vakmensen, want zij mogen dat werk gaan doen.”

Gaat het Midden-Oosten een hub voor restauratiewerk worden?
Peter denkt van niet: “Ik kan me niet voorstellen dat verzamelaars uit Europa of Noord-Amerika binnenkort auto’s daarheen sturen om te laten restaureren. Bovendien vinden verzamelaars in het Midden-Oosten de namen van gerenommeerde restaurateurs heel belangrijk.

Mensen weten dat het zaak is om de juiste facturen in het geschiedenisbestand van je auto te hebben. Er is echter al wel een uitgebreid ondersteuningsnetwerk voor klassieke auto’s in het Midden-Oosten”, voegt hij toe. “Er zijn daar veel goede auto’s op de weg, en eigenaren weten hoe ze die moeten onderhouden. De expertise op dat gebied zal vrij snel verder groeien. Het gebeurt nu al – ga maar eens naar de buitengebieden, daar zie je old-school garages die nog steeds auto’s op de weg houden, zelfs in Dubai.”

Keith deelt Peter’s mening dat een groeiende markt in het Midden-Oosten goed is voor de klassiekerwereld als geheel. “Het is tegenwoordig heel moeilijk of bijna onmogelijk om een auto te verkopen in Europa – de invoerbelasting naar Nederland is van 9 naar 21 procent gestegen en de Fransen zijn bezig hetzelfde te doen. Naar het Midden-Oosten is het maar 5 procent”, zegt hij. De markt is daar nog lang niet aan het pieken. Volgens Keith is hij op dit moment zelfs erg rustig, het aantal verkopen van superauto’s is dalende. “Vroeger speelde geld geen rol, nu zijn mensen veel voorzichtiger met wat ze kopen en hoeveel ze uitgeven”, zegt hij. “Er zijn daar ontzettend veel klassiekers die binnenkort terug hierheen zouden kunnen komen, puur omdat de markt daar zo stil is.”

De invloed van de expats is groot geworden. “Veel mensen die auto’s in het Verenigd Koninkrijk hebben gekocht, verschepen ze naar hun huis in het Midden-Oosten omdat ze dan iets hebben dat niemand anders daar heeft”, zegt Keith. “Een linksgestuurde V8 Vantage X-Pack vliegt bijvoorbeeld de deur uit.”

Superauto’s hebben nog altijd de grootste aantrekkingskracht daar, volgens Peter. “Er kleeft een zeker prestige aan het kopen van auto’s uit Noord- Amerika of Europa die nog niet eerder in het Midden- Oosten zijn gezien. Als je in Europa een F40 of Enzo vindt met weinig kilometers en die aan alle kwaliteitseisen voldoet, dan is die auto interessant voor kopers uit het Midden-Oosten”, zegt hij. Die voorkeur is echter niet langer alleen voorbehouden aan het Midden-Oosten, daarbuiten bestaat hij ook, wat kan betekenen dat superauto’s en hypercars niet alleen daar zullen stijgen.

“Als je naar trends in Noord-Amerika en Europa kijkt, zijn het de Ferrari Enzo’s en F40’s die over het algemeen goed verkopen, en daarna de vroege Bugatt i Veyrons en Porsche Carrera GT’s. We hopen dat de kopers in het Midden-Oosten een meer volwassen smaak ontwikkelen en dat de evenementen en faciliteiten daar toenemen, dan gaan waarschijnlijk meer DB5’s en 300 SL’s daarheen – en daar gaan ze gebruikt worden.”

Voor RM Sotheby’s is de kans op groei in het Midden- Oosten moeilijk te negeren, op de veiling in Dubai in maart 2024 werd 88,9 procent van de kavels verkocht. “We zagen het begin van een goede trend ontstaan, vergelijkbaar met luxe artikelen als horloges, sieraden en andere ver zamel objecten. Dubai was een goede testomgeving; we zijn wat meer gaan experimenteren daar”, zegt Peter. “We hebben een tweede veiling achter de rug, in december op de Emirates Golf Course, en we zijn van plan om daar elk jaar minstens één veiling te houden.”

Sommigen maken zich zorgen over mensenrechten en de potentiële politieke instabiliteit in de regio, maar Peter zegt dat successen daar gevierd worden en dat mensen zich er veilig voelen. “Als Dubai ter sprake komt, gaat het niet alleen over auto’s – het is een plek waar een kwalitatief hoogstaande levensstijl heel goed mogelijk is. Kijk je naar het tempo van de vooruitgang in de regio, of het nu gaat om themaparken, wolkenkrabbers of infrastructuur, dan zie je dat er flink gas wordt gegeven. De wereld van de autoverzamelaars moet de kans grijpen daarbij betrokken te raken en op die golf mee te liften.”

Dit artikel is een publicatie uit Octane Magazine 074. Meer lezen? Bestel uw exemplaar in onze webwinkel: www.octanemagazine-shop.nl

× Wil je direct contact?