Tijdens de legendarische 24 Uren van Le Mans heeft Alpine eindelijk de langverwachte A290 onthuld. Volgens CEO Philippe Krief belichaamt hij de terugkeer van een geliefde, maar min of meer vergeten categorie, de hete hatchback.
Hoge prestaties, maximale wendbaarheid en een laag gewicht, dat zijn de drie elementen die de hoofdrol hebben gehad bij de ontwikkeling van de A290, met de nieuwe Renault R5 als basis. Hij is de eerstgeborene binnen Alpine’s gedroomde Electric Dream Garage, waarin hij binnen afzienbare tijd gezelschap krijgt van een GT C-Crossover en een nieuwe A110, beide vol-elektrisch. Alpine zet daarmee volledig in op elektrische aandrijving, een enigszins riskante onderneming gezien de haperingen waarin deze politiek gewenste omwenteling zich momenteel voltrekt.
Aan aantrekkelijkheid is bij de A290 geen gebrek, de opgegeven specificaties en prestaties zijn op zijn zachtst gezegd genoeg om met interesse naar de eerste rij-impressies uit te kijken. De net geen vier meter lange A290 is gebaseerd op een nieuw platform, AmpR Small genaamd, waarvan ook de nieuwe R5 gebruik maakt, echter met zes centimeter grotere spoorbreedten voor de nieuwe Alpine welke hem een gespierder uiterlijk geven. Zijn totale breedte is 1,82 meter en hij is 1,52 m hoog. De wielbasis is 2,53 meter, lang genoeg om hem vier portieren te geven.
Het is zonder meer een smakelijke verschijning die zijn sportieve intenties uitstekend duidelijk maakt, niet in de laatste plaats door het expressieve Alpine blauw plus de vier koplampen zoals de A110’s van weleer en de X-motieven daarin, die aan de rallyauto’s doen denken.
Hij onderscheidt zich daarnaast door bredere spatschermen, side skirts, dakranden van geanodiseerd aluminium, de optionele Franse vlag op de C-stijlen, de logo’s op de spatschermen (afhankelijk van de gekozen versie), de diffuser onder de achterbumper en de ‘sport’ voorbumper met de tekst ‘Alpine’ erin.
‘ Met een Overtake knop op het stuurwiel kunnen tien seconden lang het maximale vermogen en koppel op de voorwielen worden losgelaten ‘
Al die elementen zijn zodanig gevormd dat ze de aerodynamische eigenschappen van de A290 zo min mogelijk verstoren, mede om die reden heeft de auto geen grote spoiler, maar ‘slechts’ een bescheiden ‘duck tail’ op zijn achterzijde.
Hij staat standaard op 19-inch lichtmetalen wielen, geïnspireerd op die van de A310. De remklauwen zijn dezelfde als die van de huidige A110. De A290 is te bestellen in vier kleuren, Alpine Vision Blue, Deep Black, Nival White en Matte Tornado Grey. De blauwe kleur is een nieuwe, diepere variant van het bekende Alpine blauw en zal ook op de andere modellen worden ingevoerd. Er is daarnaast keuze uit vier uitrustingsniveaus.
Tot zover de uiterlijkheden, nu de techniek. Alpine belooft – dankzij het nieuwe platform – een laag zwaartepunt en een uitstekende gewichtsverdeling, zonder dat de binnenruimte er nadeel van ondervindt. Hij biedt plaats aan vijf personen en 326 liter bagageruimte.
De A290 weegt 1479 kilo en met zijn 220 pk aan vermogen en 300 Nm aan koppel zou de topversie in 6,4 seconden van 0 naar 100 km/h accelereren, geholpen door zijn launch control. Anders dan het eerdere concept voor de A290 wordt de nieuwe Alpine niet door twee maar door één elektromotor aangedreven. Tijdens de pre-launch die wij eind mei in hartje Parijs mochten bijwonen was het antwoord van CEO Philippe Krief op de vraag of er een versie met twee motoren op de planning staat, die wellicht ook in race- en rally kan worden ingezet: “Daar zijn nog geen concrete plannen voor.” Zijn gezichtsuitdrukking sprak echter boekdelen.
Door zijn lage zwaartepunt is de neiging tot rollen om de lengteas gering, zegt Alpine, en zijn er geen extreme afstemmingen voor vering en demping nodig om carrosseriebewegingen onder controle te houden – hydraulische bump stops en een setje roll-bars volstaan. Hij is voorzien van een multi-link achterwielophanging – een zeldzaamheid in deze klasse – die zodanig is afgestemd dat de achterhand van de A290 enigszins ‘losjes’ is. Daardoor heeft hij bij plots gasloslaten in bochten een lichte neiging om achter een stapje opzij te zetten waardoor de neus naar de apex duikt, aldus Alpine. Dat is overigens het geapprecieerde weggedrag dat we kennen van hete hatchbacks van vroeger, we zijn heel benieuwd wat we daarvan in de dagelijkse rijpraktijk met de A290 gaan merken. De stabiliteitscontrole kan volledig uitgeschakeld worden, wat duidt op de juiste intenties bij Alpine en enig perspectief op echt rijplezier.
Michelin heeft speciaal voor de A290 drie banden ontwikkeld, een winter en twee zomer. De Pilot Sport EV is een zomerband geoptimaliseerd voor grip, een lange levensduur en actieradius, de eveneens zomerse Sport S5 is gericht op hoge prestaties, op zowel droog als nat wegdek. Voor wintersport wordt de Alpin 5 aanbevolen.
‘ Er is keuze uit twee vermogens voor de A290, 180 pk voor de basisversie en de GT Premium, en 220 pk voor de GT Performance en GTS ‘
Veel energie zou zijn gestoken in het remmen, vooral het pedaalgevoel, waarbij de nadruk niet alleen heeft gelegen op een sterke, goed doseerbare vertraging maar ook op schier onmerkbare overgangen tussen regeneratief en puur hydraulisch remmen.
Met een knop op het stuur kan uit vier rijstanden gekozen worden, Save, Normal, Sport en Personal. In de laatste positie kunnen de besturing, de reacties op het gaspedaal, de ‘ambient’ binnenverlichting en de Alpine Driving Sound naar eigen believen worden afgestemd.
Dat laatste klinkt enigszins verontrustend, menige autoliefhebber zit niet op kunstmatige soundtracks te wachten. Alpine heeft zich echter gerealiseerd dat een bestuurder behoefte zou kunnen hebben aan hoorbare feedback ten aanzien van zijn snelheid en het vermogen dat hij van de motor verlangt. Daarom heeft Alpine samen met akoestiekspecialisten en muzikanten twee Alpine Driving Sounds gecreëerd met verschillende frequenties en intensiteit, gebaseerd op – luister goed – de natuurlijke harmonieën van een elektromotor. Deze bereiken de oren van de inzittenden via het boord-audiosysteem. Het eerst geluid is ‘’licht, sportief en ontworpen voor dagelijks gebruik’, het tweede is ‘welbewust heel sportief en ontwikkeld om de bestuurder onder te dompelen in de beleving van de A290’. En ja, ze kunnen allebei helemaal uit.
Systemen die de bestuurder zogenaamd ‘assisteren’ worden door velen niet altijd als zodanig ervaren, en voor hen zal het niet vanzelfsprekend goed nieuws zijn dat de A290 van 26 hulpverleners is voorzien. Er wordt echter een My Safety Switch op het stuurwiel beloofd, waarmee je de systemen die je hinderlijk vindt eenvoudig kunt uitschakelen.
Er is keuze uit twee vermogens voor de A290, 180 pk voor de basisversie en de GT Premium, en 220 pk voor de GT Performance en GTS.
Omdat een onmiddellijk leverbaar koppel van 300 Nm aan de stevige kant is voor alleen de voorwielen, is de A290 voorzien van een systeem dat de balans tussen de trekkracht en de tractie regelt. Het systeem zet ook de voorwielremmen in om de tractie te managen, vergelijkbaar met de systemen die bij krachtige voorwielaandrijvers worden gebruikt om de werking van een mechanisch sperdifferentieel na te bootsen.
Met een Overtake knop op het stuurwiel kunnen tien seconden lang het maximale vermogen en koppel op de voorwielen worden losgelaten. Na vijftien seconden is deze ‘boost’ opnieuw beschikbaar, echter voor slechts vijf seconden. Pas na dertig seconden geduld is het maximale acceleratievermogen opnieuw volledig beschikbaar.
Wat regeneratie van elektrische energie betreft kan de bestuurder uit vier niveaus kiezen met een Recharge knop op het stuurwiel. Het interieur is uiteraard van de onvermijdelijke twee beeldschermen voorzien plus alle andere zegeningen, animaties en sfeerverlichtingen van het digitale tijdperk, te veel om op te noemen.
Standaard heeft de Alpine A290 een 52 kWh accupakket, het WLTP bereik daarmee is nog aan homologatie-onderzoek onderhevig. Met zijn 100 kW DC snellaad-systeem zou in 30 minuten van 15 naar 80% opgeladen kunnen worden of tot 150 kilometer bereik in vijftien minuten.
Alpine heeft met de A110 al laten zien dat het weet hoe een begerenswaardige en succesvolle sportauto te bouwen en alles wijst erop dat het getracht heeft met dezelfde energie en vindingrijkheid een overtuigende elektrische hot hatchback te creëren, een waarvan zelfs traditionele autoliefhebbers blij van worden. In hoeverre dat het gelukt is, moet nog blijken, maar er lijkt licht te gloren aan de horizon.