Als eerste stap in het concretiseren van de strategische visie heeft Alpine de spectaculaire, ultrasportieve A290_β (A290 bèta) showauto onthuld, een opmaat naar de A290, de toekomstige compacte elektrische hete hatchback voor het B-segment.
Tekst: Frank Goedhart // Foto’s: Alpine
Alpine heeft voor de periode 2024-26 drie modellen in de pijplijn die onderdeel zijn van de toekomstige ‘Dream Garage’: een volledig elektrische tweezits sportwagen (de opvolger van de A110), een cross-over GT voor familiegebruik én een hot hatch voor de stadse liefhebber van Alpine. Het economische doel van deze, geheel elektrische exercitie is een omzetverdubbeling naar twee miljard euro in 2026.
‘Waar de A110’s nog steeds als zoete broodjes over de toonbank gaan, zal dit nieuwe model, duidelijk afgeleid van de aankomende Renault 5E, een nieuwe groep klanten aanboren.’
Octane was in de Parijse voorstad Ivry te gast bij de voorintroductie van de A290_β (A290 beta) showauto, die op 9 mei zijn wereldpremière zal beleven in Bristol. Antony Villain, Directeur Design Alpine, gaf aan dat het exterieur van de showauto voor 85% gelijk is aan dat van de straatauto, terwijl het interieur, met een centrale zitpositie voor de bestuurder, vooral als een creatieve uitspatting gezien moet worden; het directe gevolg van de creatieve vrijheid die hij zijn jonge ontwerpteam gegund heeft.
De A290_β opent een nieuw hoofdstuk in de succesvolle, recente geschiedenis van Alpine. Waar de A110’s nog steeds als zoete broodjes over de toonbank gaan, zal dit nieuwe model, duidelijk afgeleid van de aankomende Renault 5E, een nieuwe groep klanten aanboren. Een van de aanwezige Alpine-medewerkers verwoordde het helder: “Er zijn mensen die de naam Alpine kennen van de Formule 1, maar nog geen idee hebben dat de A110 bestaat. En er zijn puristen die de A110 rijden en die de deelname aan Formule 1 afdoen als een goedkoop marketingtrucje. Deze nieuwe auto moet een brug slaan tussen die groepen en daarmee de herkenbaarheid van Alpine als puur en sportief merk vergroten.”
Verbreding van het leveringsprogramma is dus de uitdaging. Het management ziet Alpine als een iconisch high-end merk, waarbij merkbeloften als ‘Born from Racing’, ‘Made by Racers” en ‘For racers@heart’ veelvuldig worden gebruikt. Het moet gezegd worden dat sinds de herstart met de A110 in 2020 alle seinen op groen staan. De vraag naar de A110 blijft intussen doorstijgen. Antony Villain is ook verantwoordelijk voor het ontwerp van de A110, waarover hij zegt: “Het ontwerp van de A110 is zeker niet retro, maar het vormt een pure verbinding tussen de jaren ‘90, toen Alpine in feite ophield te bestaan, en het heden. De helder gekozen lijn – puur, licht, sportief, rijplezier – draagt, naast de limited edition versies, bij aan de aanhoudende orderstroom.” Hij vindt dat de A110, voor de opvolging waarvan we het elektrische concept E-ternité 60 te zien hebben gekregen, een unieke positie inneemt, in lichtheid en prijs; de meeste concurrenten, zoals de Lotus Emira of de Maserati MC20, zijn zwaarder en/of duurder.
‘Op de vraag of de straatauto ook met deze koplampen zal worden uitgerust was het antwoord eenduidig ‘ja!’’
Het team van Villain, dat de afgelopen jaren is gegroeid van 14 naar 45 mensen, heeft een showauto neergezet die een visie geeft op de toekomst en een ‘new generation of drivers’ moet aanspreken. De auto zit vol met leuke ontwerpdetails, zoals de kruisvormige koplampen en verstralers die moeten herinneren aan de afgeplakte lampen van vroegere Alpine racers. Op de vraag of de straatauto ook met deze koplampen zal worden uitgerust was het antwoord eenduidig ‘ja!’. De rechtopstaande achterlichten zijn niet alleen herkenbaar als ‘R5’, maar ook afgeleid van de units achter op de A470 Le Mans.
Alpine oprichter Jean Rédélé deed niets liever dan met zijn sportieve auto’s over de (besneeuwde) Alpenpassen stormen en de gekozen kleurstelling in wit en zwart zou volgens Alpine een mooie reflectie zijn van de kleuren in de bergen. Na de eerdere conceptauto Alpenglow geven op deze hatchback de kleur en de driehoekige grafische details duidelijk een hint naar dit Alpinistische verleden.
Met als basis de elektrische Renault 5 en de historie heeft het ontwerpteam het midden gekozen tussen twee extremen: de 5 Turbo en de lichte en simpelere R5 Alpine. De bruikbaarheid van de A290 in de stad wordt door Alpine belangrijker gevonden dan extreme prestaties en een bijbehorend en wellicht onpraktisch uiterlijk.
Het conceptuele resultaat is nog steeds een dikke auto die stoer op zijn wielen staat. Herkenbaar als een Renault 5, maar toch zo onderscheidend dat Alpine heeft besloten de typeaanduiding niet naar de 5 te laten verwijzen. De auto lijkt groter dan zijn compacte afmetingen (4,05 m lang, 1,85 m breed en 1,48 m hoog) suggereren. Opvallend zijn de aerodynamische details: grote skirts, een dikke diffuser achter, luchtinlaten onder de koplampen en twee luchtinlaten in de achterste zijpanelen, à la Renault 5 Turbo.
De aluminium wielen van de Alpine A290_β zijn een voorbode van die van het productiemodel. Ze zijn in een uniek patroon gesneden en combineren drie kleuren: ‘Alps Snow’, passend bij de carrosserie, klassiek glanzend mineraalzwart voor extra intensiteit rond de basis en een blauwe ring als aanvulling op de blauw-rode lijn die langs de dakrand loopt. De vierkante uitsparing in het midden van de 20-inch wielen is origineel en zeer gewaagd.
In het interieur is de bestuurder duidelijk de held; hij krijgt een centrale zitpositie met aan weerszijden iets naar achteren geplaatste kuipstoelen voor twee passagiers. De bestuurder en zijn toeschouwers vormen volgens Antony een heus ‘fête à trois’. Het stuurwiel is geïnspireerd door Alpine’s LMP2, A470 en Formule 1 A523 eenzitters, met een geometrisch gamepad-achtig ontwerp waarin een reeks specifieke functies zijn opgenomen. Hieronder is de rode OV-knop (Overtake) goed voor een powerboost van 10 seconden. Deze knop kan, uit veiligheidsoverwegingen, alleen worden gebruikt als het wegdek droog is en kan pas opnieuw worden ingedrukt na 10 seconden. De dikke rolkooi en het functionele dashboard benadrukken het competitie-element in het ontwerp.
De productieauto zal worden uitgevoerd met een enkele elektromotor die de voorwielen aandrijft. Het chassis van de Alpine A290_β is speciaal voor dit concept gebouwd, met als doel een showauto die speels aan moet voelen bij lagere snelheden, bij hoge snelheid extreem stabiel is en de bestuurder een intense rijervaring biedt. Voor dat laatste wordt een verfijnde versie van het torque vectoring systeem van Alpine ingezet, waarbij het beschikbare koppel per wiel separaat wordt gemanaged. Ook zal de nieuwe multi-link achteras volgens Alpine zorgen voor een perfecte balans tussen comfort en sportiviteit, zodanig dat van ‘een unicum in dit segment’ wordt gesproken. Het ABS kent elf standen en kiest zelf de beste optie bij de beschikbare grip en omstandigheden. Op het stuurwiel zijn drie rij-instellingen voor op het circuit te kiezen: Wet, Dry en Full; elk met een eigen karakter, waarbij de laatste modus het potentieel van de elektromotor volledig benut.
In de Alpine A290_β zijn tal van geavanceerde materialen verwerkt, waaronder slijtvast ‘vegan-friendly’ leer, zandgestraald aluminium en een ‘ultralumen’ reflecterend materiaal op de bovenzijde van het stuurwiel en het dashboard, dat in het donker wit oplicht als erop geschenen wordt; wat een soort ‘witte tanden’ disco-effect geeft. De skirts en delen van de spoiler en diffuser zijn opgetrokken uit koolstofvezel met snippers blauw glas erin verwerkt. Hoogstwaarschijnlijk halen niet al deze materialen het productiestadium.
De productie van de A290 gaat in 2024 van start in de ElectriCity fabriek in Douai. De auto wordt gebouwd op het CMF-B EV platform van de alliantie en de elektrische aandrijving wordt geproduceerd in de Franse Cléon Megafactory.
Toen we Antony uitdaagden door zijn mening te vragen over de waarde van het label ‘Esprit Alpine’ van onze reisauto, een Renault Austral, kregen we een glimlach en een ‘no comment’ als reactie. Waarna hij vervolgde: “Als ons moederbedrijf de naam Alpine ziet als waardevol voor het verkopen van een sportieve uitstraling op Renault’s, dan zijn wij natuurlijk trots daaraan bij te dragen. Het helpt natuurlijk ook bij de vergroting van de naamsbekendheid van Alpine onder nieuwe doelgroepen.”
Naar onze mening heeft Alpine met de introductie van deze A290_ β een nieuwe stap gezet naar de toekomst, zonder daarbij het Renault 5 verleden uit het oog te verliezen. Op onze vraag of we niet een beetje moeten vrezen voor de geplande cross-over variant, zei Villain geruststellend: “Het zal hoe dan ook een auto worden die de pure waarden van het merk bevestigt. Wij verwachten er veel van!”