De mannen in Malvern wilden hun Plus Six een update geven, maar dat is een beetje uit de hand gelopen. Toen ze klaar waren, stond er een nieuwe auto voor hun neus: de Supersport.

In 2018 rolden de laatste achtcilinder Morgan’s uit de schuren aan de Pickersleigh Road in Malvern Link. De rol van vlaggenschip is toen overgenomen door de Plus Six op een nieuw aluminium chassis. In dynamisch opzicht was die zeker niet de mindere van de Eight, maar als imago-maker kwam hij iets te kort. Echter door nieuwe wensen en eisen, onder meer ten aanzien van de crashbestendigheid, moest het aluminium chassis een update krijgen, en die is er gekomen in de vorm van het stijvere CVX-platform. De bedoeling was op basis daarop de bestrijdende, meest bruikbare Morgan ooit te construeren, eentje die in staat was je tweemaal te doen nadenken over wéér een Cayman. Een naam was er al voor bedacht, Plus Six GT was de werktitel. Hoe langer Morgan’s techneuten er mee bezig waren, hoe duidelijker werd dat er een compleet nieuwe auto aan het ontstaan was, en die moest natuurlijk gehomologeerd worden en een nieuwe naam krijgen, de Supersport.





Hij is een fikse stap de toekomst in geworden, maar hij heeft onmiskenbaar de neus en het profiel van een Morgan. Je herkent er iets in van de recente Midsummer en de wijze waarop met de vormen van het plaatwerk is omgegaan, doen aan de Super 3 denken. Dat de Supersport trots is op zijn nieuwe chassis demonstreert hij door er – satijnzwart gespoten – elementen van te laten zien zoals de splitter in de neus, de uiterste randen van het platform onder de dorpels en de diffuser onder zijn staart. De onvermijdelijke hoefijzergrille heeft een aerodynamische functie gekregen, er wordt lucht doorheen geleid die naar buiten stroomt, door sleuven over de langste motorkap die we ooit bij een Morgan hebben gezien. Hij loopt licht af naar voren, alsof hij maximaal aerodynamisch profijt wil hebben van de bries die er overheen stroomt.

Alle andere vormen, zoals de spatschermen, het dak en de wagenboden zijn ook aangepast ter wille van de aerodynamica, met als resultaat dat de Supersport 20 procent minder lift ondervindt dan de Plus Six en een vijf procent lagere luchtweerstand heeft.
Het gestroomlijnde dak, waardoor de Supersport van een klassieke ‘teardrop’ weg heeft, is van composietmateriaal, het weegt slechts 19,7 kilo en verhoogt de stijfheid van de carrosserie met tien procent. Het is afneembaar, maar doordat het zo goed combineert met de rest van de auto ziet het er een stuk beter uit dan de gemiddelde hardtop. Een soft-top is uiteraard leverbaar.

Het vernieuwde platform heeft nieuwe hard points en de stijfheid is op diverse plekken aanzienlijk vergroot, bij de bevestigingspunten van de wielophangingen zelfs honderd procent. De algehele stijfheid is tien procent vergroot en daar komt nog tien procent bij als de koolstofvezel hardtop is gemonteerd. Zowel voor als achter is het chassis voor het eerst van antirolstangen voorzien en de wielophangingen zijn met anti-squat en anti-dive verrijkt, zodat de neus niet de hoogte in gaat bij straf accelereren of duikt bij hard remmen. Het stuurhuis is dertien procent directer. Het platform waardoor de Supersport wordt gedragen weegt 102 kg, slechts vijf kilo meer dan dat van de Plus Six.

De lichtere wielen vullen de spatschermen uitstekend, er komt keuze tussen 18 en 19 inch, geschoeid met Michelin Pilot Sport 5 rubber. Interessante opties zijn het Dynamic Handling Pack, met verstelbare dempers van Nitron, special afgestemd op de Supersport, en een mechanische sperdifferentieel van Drexler.
Het weggedrag van de Supersport zal het grote verschil moeten maken ten opzichte van de Plus Six, want hij is 95 kilo zwaarder, maar krijgt dezelfde B58 twin-turbo zes-in-lijn van BMW onder zijn motorkap. Deze is goed voor 340 pk aan vermogen en 500 Nm aan koppel, dat naar de achterwielen wordt geleid via een achttraps automaat van ZF. Hoe dan ook, ondanks zijn iets hoger gewicht zullen de prestaties op een hoog niveau liggen, want de Supersport weegt slechts 1170 kilo. Voor de Plus Six gaf Morgans indertijd 4,2 seconden op voor het sprintje van 0 naar 100 km/h en een top van 267 km/h. Dat laatste zal de Supersport vrijwel zeker overtreffen door zijn betere aero.
Ook niet onbelangrijk: de Supersport heeft een kofferbak, en als hij zijn hardtop draagt, is er ook bagageruimte achter de beide stoelen. En de deurtjes kunnen gemakkelijk gedemonteerd worden en passen in de kofferbak.
