De exploitatie van dit erfgoed gaat nu stapsgewijs uitgebouwd worden onder het label ‘The Originals’. Geïnspireerd op het succes van Ferrari Classiche en de ‘Caretakers of Dreams’ aanpak van Porsche Classics zet het Franse merk zich in om eigenaren van klassieke en jonge Renaults op allerlei manieren te ondersteunen bij het onderhouden van en rijden met hun geliefde R5, Dauphine of Monaquatre.

Voorafgaand aan Rétromobile in Parijs gaf de gepassioneerde marketingbaas van Renault, Arnaud Belloni, uitleg over de doelstellingen van dit programma. “Renault heeft een historie van 125 jaar en is de uitvinder van ‘voitures á vivre’ en is een ‘creator of icons and sagas’. Daarnaast zijn we pioniers in Europa met onze elektrische auto’s. Het is hoog tijd dat we liefhebbers op een toegankelijke manier in contact brengen met ons verleden.”

De basis van ‘The Originals’ is de collectie van Renault, gehuisvest in 22000 vierkante meter grote fabrieksgebouwen in het Franse Flins. Deze verzameling omvat 800 auto’s waarvan meer dan de helft in zogenaamde ‘dynamische conditie’ is, wat inhoudt dat deze auto’s in staat zijn om rijdend aan rally’s, races en evenementen mee te doen. Het grootste deel van de verzameling (387 auto’s) bestaat uit naoorlogse klassiekers en uit youngtimers, 110 auto’s zijn van voor de wereldoorlogen, er zijn 160 F1 monoposto’s en andere raceauto’s en als uitzonderingen op de regel staan er zelfs een vliegtuig én een tank.

Een ander belangrijk deel van de collectie is het papieren archief, bestaande uit 2.200 posters, meer dan 10.000 ontwerptekeningen en 700 boeken. Het originele orderboek van Louis Renault met daarin de eerste verkochte auto’s is een mooi voorbeeld van wat er beschikbaar is. Meer dan 3000 modelauto’s completeren het geheel.

Het online museum

Renault heeft de ambitie om dat alles op een actieve manier toegankelijk te maken en te delen met liefhebbers over de hele wereld. In Parijs werd gefluisterd over huisvesting van de collectie in een mooi publieksmuseum. Vooralsnog is er een onlinemuseum ingericht waar bezoekers alle modellen kunnen bekijken. De auto’s worden veelvuldig uitgeleend aan musea, maar ze worden ook door de fabriek ingezet voor meer dan 100 historische evenementen, races en rally’s per jaar. Daarnaast wordt het mogelijk om elke historische Renault (ouder dan 30 jaar) door de fabriek te laten restaureren, in een speciaal daartoe ingerichte, 2000 vierkante meter grote, werkplaats in Flins.

“We willen de waarde van het merk verhogen én het eenvoudiger maken om het klassieke erfgoed van Renault mee in stand te houden”

‘The Originals’ omvat vijf diensten voor eigenaren van oude Renaults: certificering van de originaliteit van de auto, onderhoud en reparatie in gespecialiseerde garagebedrijven, levering van originele onderdelen, een online een bibliotheek met fabriekshandleidingen en een serie video-tutorials. Er gaat een netwerk van gekwalificeerde ‘The Originals’ garagebedrijven uitgerold worden, te beginnen in Frankrijk. Nederland wordt als belangrijke volgende stap genoemd. Elke garage mag een bepaalde specialisatie hebben omdat het onderhouden van een vooroorlogse Renault andere expertise vereist dan een Avantime of Renault 5 Turbo. De video-tutorials geven praktische uitleg over onderhoud en reparatie en worden gepresenteerd door François Allain, een ervaren autojournalist, en Jean-Louis Pichafroy, hoofd van de Renault’s werkplaats The Originals. Hij is ook bekend als ‘Mr Renault’, de meest ervaren merkspecialist. Op termijn zullen er ook Nederlandse, Italiaanse, Engelse en Duitse video’s beschikbaar komen.

Belloni is duidelijk over de hoofddoelstelling van de nieuwe aanpak. “We willen de waarde van het merk verhogen én het eenvoudiger maken om het klassieke erfgoed van Renault mee in stand te houden. We merken nu al dat er een positieve trend is bij prijzen van klassieke en jonge Renaults doordat wij actiever zijn dan voorheen.”
Hij ziet dat de introductie van de Renault 5 E-tech en 4 E-tech een effect heeft op de klassiekermarkt. Nadat wij de Renault 17 Electric Restomod x Ora Ïto hebben laten zien, zagen we een hernieuwde belangstelling voor de originele R17 ontstaan, met een waardstijging als gevolg. Hetzelfde geldt voor de nieuwe ‘5’ en de ‘4’, we zien een toenemende vraag naar en interesse in de oude auto’s – en tegelijkertijd ook meer interesse in onze nieuwe auto’s.”

De Renault stand op Retromobile 2025

Renault’s stand op Rétromobile was een duidelijke uitwerking van de nieuwe strategie. De nieuwe Filante 2025 recordauto stond zij aan zij met de historische 40CV des Records, en de 5 E-tech, 4 E-tech en R17 restomod stonden tegenover hun klassieke voorgangers. De winkel van ‘The Originals’ bood ruime mogelijkheden om van je geld af te komen.

Kortom, een automerk ‘aankleden’ met lifestyle en historisch erfgoed is commercieel interessant en lonend in de concurrentiestrijd met geschiedenisloze nieuwkomers op de automarkt en Renault heeft dat goed begrepen.

Meer informatie: https://theoriginals.renault.com

× Wil je direct contact?