Al jarenlang is Audi’s vijfcilinder 2,5-liter turbomachine een van de beste sportmotoren en Donkervoort maakt er al geruime tijd gretig gebruik van. In 2011 lanceerde de boutique fabrikant uit Lelystad de D8 GTO, een auto die zichzelf meteen in de rijen der topsporters plaatste met een acceleratietijd van 0 naar 100 km/h in 2,8 seconden en een topsnelheid van 270 km/h.
Het moment is aangebroken waarop afscheid genomen gaat worden van de krachtbron en hij wordt uitgewuifd met een speciale editie, de F22 Final Five. De vijfcilinder motor leverde eerst 380 pk, maar inmiddels is het vermogen gegroeid naar 500 pk in de F22, de ultieme evolutie van de GTO.
Alle 290 km/h snelle F22’s zijn verkocht, maar Donkervoort maakt nog vijf special afscheidsversies, F22 Final Five genaamd, met keramische remmen (scheelt 2,5 kg per wiel), een titanium uitlaatsysteem (- 4 kg) en ultralichte carbon wielen. Om hem helemaal af te maken heeft de Final Five ook een nieuw, ongespoten koolstofvezel koetswerk waardoor het totaalgewicht uitkomt op 716 kilo – 34 minder dan een standaard F22. Donkervoort werkt intussen ook aan een nieuwe generatie – en die zal niet elektrisch zijn.