Een leuke onthulling komende weekeinde op Mariënwaerdt, tijdens het debuut van Wheels: de Morgan Midsummer komt naar het evenement.
Wat die Midsummer is? Een fraaie ‘barchetta’ op basis van de Morgan Plus Six, in eendrachtige samenwerking gecreëerd door de Morgan Motor Company en Pininfarina. De twee partners zeggen dat ze de Midsummer vieren dat ze samen 200 jaar ervaring hebben met het bouwen carrosserieën. De auto is overigens vernoemd naar Midsummer Hill, dat deel uitmaakt van de Malvern Hills, vlak bij de fabriek aan de Pickersleigh Road waar Morgan al een eeuw lang met de hand auto’s bouwt.
Er worden er maar 50 Midsummer’s geproduceerd en hij kost in het Verenigd Koninkrijk twee ton (in ponden), bij ons zal dat wel ietsje meer zijn door die buitenissige BPM waarvan we waarschijnlijk en helaas nooit meer afkomen.
Zoals al gezegd is hij gebaseerd op de Plus Six, die een V6 met 340 pk aan boord heeft en waarschijnlijk accelereert de Midsummer net zo rap van 0 naar 100 km/h als hij (4,2 seconden) en heeft hij een topsnelheid van 265 à 270 km/h.
Hij is echter bedoeld om lekker te ‘cruisen’, daarom heeft hij niet de gebruikelijke, rechtopstaande voorruit, maar slechts twee subtiele, kleine schermen. Je moet er dus wel een goede pet bij kopen – en een zonnebril, en een sjaaltje. Verder is er meer anders dan op het eerste gezicht lijkt.
De koplampen zijn groter dan die van de Plus Six en bevatten nu zowel de richtingaanwijzers als de dagrijverlichting. De achterlichten zijn eenvoudiger en de radiator heeft een aerodynamische omhulling, die doet denken aan eerdere raceauto’s van Morgan. De lange motorkap is van specifieke ‘lamellen’ voorzien om de warme lucht af te voeren. Wat echter het meest opvalt is het interieur waarvoor royaal gebruik gemaakt van prachtig gelamineerde teakhout dat de cockpit en zijn inzittenden lijkt te omhelzen.