In 2020, toen deze rubriek nog Octane Auto’s heette, vertelde Wouter Loots dat de Méhari van zijn tante een zodanig onuitwisbare indruk op hem gemaakt had, dat hij nu inmiddels meerdere road trips achter het stuur van zijn eigen knalgele Citroën had voltooid. Omdat veel verhalen van onze vorige website verloren zijn gegaan, halen we er af en toe eentje terug.

“Mijn tante woonde in Spanje, in de buurt van Barcelona, in een mooie villa op een erg steile berg. Om haar vuilnisbakken beneden aan de straat te zetten gebruikte zij een oranje Méhari uit 1968. Tijdens een familiebezoek ontdekte ik de auto en was meteen enthousiast. Natuurlijk had ik als twaalf jaar oude jongen nog nooit in een echte auto gereden, maar tijdens die vakantie mocht ik, onder begeleiding van mijn vader, rondjes rijden op een braakliggend terrein. Dat was een ervaring die veel indruk heeft gemaakt.”

Citroën produceerde de Méhari, die is gebaseerd op het onderstel en de motor van de 2CV, tussen 1968 en 1988. De koets is van kunststof (ABS). De auto werd geleverd met voorwielaandrijving, maar er was ook een versie met vierwielaandrijving beschikbaar. Hoewel de Méhari vooral voor recreatieve doeleinden is bedacht, heeft hij ook ‘gediend’ in het leger. Wie de films van Louis de Funès kent weet dat ook de Gendarmerie er gebruik van heeft gemaakt.

“Jaren later, toen ik 23 was, wilde ik samen met mijn oudere broer tijdens de zomervakantie een road trip maken en de auto waarin we dat moest gebeuren zou natuurlijk een Citroën Méhari zijn. Na wat zoeken op Marktplaats hebben we een gele Méhari uit 1980 gevonden bij een particulier in Leiden.

‘ Toen heb ik de keuze gemaakt om de Méhari te restaureren, op de aandrijflijn en ophanging na

Wat nu bij ons bekend staat als ‘De Roadtrip 2012’ begon vanuit onze woonplaats, Broek op Langedijk. Met een volgeladen Méhari zijn we vertrokken en in één ruk naar België gereden. Daarna hebben we vier weken heerlijk rondgereden in Frankrijk, waar we in totaal 5.500 km hebben afgelegd, met veel leuke belevenissen; vastgestaan in een tankbaan, door duinen gereden, de motorkap verloren en zonder voorruit gereden. Maar de hele reis zonder pech kunnen voltooien en na die vakantie kon ik geen afscheid nemen van de Méhari. Vanaf toen ben ik de auto gaan gebruiken om er leuke dagtripjes mee te maken. Tijdens een latere vakantiereis met de familie naar Frankrijk hebben we wel wat pech gehad: de rubber slang tussen de tank en vulhals lekte, maar met de binnenband van een fiets konden we dat ter plaatse repareren.

Tot mijn schrik kwam tijdens de APK in 2017 aan het licht dat het ladderchassis was verbogen en het subframe voor en achter was doorgerot. Toen heb ik de keuze gemaakt om de Méhari te restaureren, op de aandrijflijn en ophanging na. Gelukkig is er voor deze Citroën een grote beschikbaarheid van nieuwe onderdelen en is de techniek allemaal vrij eenvoudig. Samen met mijn vader heb ik de oude auto helemaal uit elkaar gehaald en vervolgens de nieuwe opgebouwd. Mijn broer had een grote schuur waar we goed konden sleutelen. De restauratie heeft in totaal vijf maanden geduurd waarna hij weer zo goed als nieuw was; een nieuw chassis, nieuw subframe en een nieuwe body. Doordat we de Méhari van twee- naar vierpersoons versie hebben omgebouwd, moest het kenteken worden omgezet van bedrijfswagen naar personenauto. Na de restauratie heb ik de auto voornamelijk weer voor ritjes samen met vrienden door Noord-Holland gebruikt, maar in 2018 kwam het plan op voor een tweede roadtrip met mijn broer.

De ‘Road Trip 2018’ begon met de inschrijving voor de Budapest rally. Deze rally gaat van Amsterdam via allemaal mooie Europese wegen naar Budapest. De start van de rally vond plaats in het Olympische stadion in Amsterdam, waar het opgestelde deelnemersveld meer dan indrukwekkend was. Via tien landen zijn we naar de finishlijn in Budapest gereden. Tijdens de rally heeft de Mehari het prima gedaan, we hebben zelfs de Stelvio beklommen, wat een aardige uitdaging bleek te zijn. De pas hebben we helemaal in de eerste versnelling naar boven gereden waarbij de remmen, die achter de motor zitten, nogal heet waren geworden. Boven gekomen hebben we alles goed laten afkoelen en zijn we voorzichtig naar beneden gereden om naar de overnachtingsplaats te rijden.

Het is echt heel leuk om een Mehari te bezitten en te gebruiken. Hij is zeker niet duur in onderhoud en omdat ik ben opgeleid als technisch specialist personenauto’s kan ik bijna alles zelf doen. Hij is zeer betrouwbaar en heeft mij nog nooit in de steek gelaten. Bij veel mensen die ik onderweg tegenkom, brengt het autootje altijd een glimlach op het gezicht. Net als bij mezelf overigens. Het is een auto om vrolijk van te worden!”

Heb jij ook een bijzonder verhaal over jouw geliefde klassieker of youngtimer? Stuur tekst en foto’s naar frankgoedhart@octanemagazine.nl

× Wil je direct contact?