TEKST TON ROKS

Snelle sedans hebben een grote aantrekkingskracht, maar die van rappe stationwagens is nog groter. De begeerlijkste RS’en van Audi zijn de Avant’s en niet voor niets ging er luid hoera-geroep op toen BMW aankondigde met en M3 Touring te komen. Jammer dat er geen Sportwagon is van de Guilia Q, zou dat geen feest zijn?

Met deze AMG C43 Estate is Mercedes is gelukkig trouw gebleven aan het idee veel pk’s te combineren met veel liters laadruim. Het is zonder meer een oogstrelende automobiel die de buitenwereld met de woorden ‘Turbo Electrified’ op zijn voorschermen laat weten wat voor techniek hij onder de motorkap heeft. Verder is het een stationwagon waarmee je goed ‘under the radar’ kunt blijven, al is de bling-bling omlijsting van de vier uitlaatmonden een tikje opzichtig.

‘De viercilinder slaagt er uitmuntend in de Estate met een fors tempo over ’s heren wegen te stuwen’

Als je van veel cilinders houdt – wie doet dat niet? – dan zou de nieuwe C43 een teleurstelling kunnen zijn, want hij is enigszins gedownsized, er ligt geen twin-turbo V6 meer in het vooronder maar een viercilinder met één turbo, die overigens elektrisch wordt geassisteerd. Je tranen zullen snel opdrogen als je er mee rijdt, want de vierpitter levert maar liefst 408 pk, en dat is méér dan de V6 deed. Het koppel is een tikje minder, maar genoeg om de Estate van 0 naar 100 te laten sprinten in – een geclaimde – 4,7 seconden. Dat is slechts 0,2 seconden minder rap dan de V6. Hij heeft een elektronisch begrensde topsnelheid van 250 km/h, maar als je het AMG Drivers Package hebt besteld, kun je naar de 265 km/h doorstomen.

De motor is overigens een bijzondere mild hybrid versie van de M139, die reeds in de A45 S goede daden verricht. Het systeem is, zo vermeldt Mercedes met graagte, ontleed aan de F1, waarin het de heren Hamilton en Russell van zo snel mogelijk reacties op het gaspedaal voorziet. Hoe het werkt? Bij de C43 bevindt zich de tussen de beide schoepenwielen van de Garrett turbo een slechts vier centimeter dikke elektromotor, welke het compressorwiel in een oogwenk naar een hoog toerental brengt totdat het andere schoepenwiel, dat door de uitlaatgassen op gang wordt gebracht, snel genoeg draait om de taak over te nemen.

‘Met deze Estate is AMG gelukkig trouw gebleven aan het idee veel pk’s te combineren met veel liters laadruim’

De elektromotor is een integraal element van het 48 Volt boordsysteem van de AMG en jaagt de Garrett tot 175.000 omwentelingen per minuut op, dat is bijna 3000 per seconde! En dat is nog niet alles, het 48 Volt systeem voorziet ook de door een riem aangedreven startgenerator van puf. Deze zwengelt steeds keurig de motor aan nadat je geduld bij een rood verkeerslicht voor de zoveelste keer op de proef is gesteld en je eindelijk weer gas mag geven. Hij doet nog meer: als je maximaal vermogen vraagt, helpt de startgenerator de viercilinder een handje, waardoor je kortstondig 14 pk extra hebt.
Een ander opvallend kenmerk van de AMG C43 is de tweetraps benzine-injectie. In de eerste trap wordt de brandstof door snelle en precieze piëzo-injectoren met een druk tot 200 bar in de verbrandingskamers gespoten. De tweede trap voegt daar injectie in het inlaatspruitstuk aan toe, via supersnelle elektromagnetische kleppen, waardoor de motor het opgegeven hoge specifieke vermogen kan bereiken.


Nog interessanter is het ‘gelaagde’ koelsysteem dat verschillende temperaturen in stand houdt voor de cilinderkop en het motorblok. Daardoor is het mogelijk de kop relatief koel te houden wat in samenwerking met een efficiënt ontstekingstijdstip bijdraagt aan een zo hoog mogelijk vermogen. Het onderblok, ofwel de krukkast, wordt apart op de temperatuur gehouden die de laagste interne wrijving geeft. Het systeem werkt met twee waterpompen, een mechanische voor de kop en een elektrische voor het onderblok.

De C43 heeft de bekende Speedshift MCT 9G automaat, welke in deze toepassing geen koppelomvormer heeft, maar wel een natte koppeling. Deze heeft een lagere massatraagheid waardoor de bak sneller op het gaspedaal reageert. Door die keuze zou ook gewicht bespaard worden.
Gezien het hoge vermogen heeft AMG voor 4Matic+ vierwielbesturing gekozen, echter met nadrukkelijk het accent op de achteras: 69% van het koppel gaat altijd naar de achterwielen, er is voor een vaste verdeling gekozen, diegenen die het driften niet kunnen laten, zullen AMG daar dankbaar voor zijn. De C43 is ook voorzien van actieve dempers en meesturende achterwielen. Je merkt goed dat hij daardoor met extra enthousiasme instuurt, hij heeft snelle reflexen en dat demonstreert hij met graagte.

Het fijn dikke stuurwiel ligt goed in de hand en de besturing is mooi gewogen, maar voelt wel een tikje synthetisch aan, vooral als je het uit de middenstand weg draait, vermoedelijk wordt dat veroorzaakt door de techniek die de achterwielen aanstuurt. Het stuur is bezaaid met knopjes, wat op zich niet erg is, maar helaas zijn het van die vervelende haptische schakelaars, die nooit doen wat je wilt en waarvoor je je blik geregeld van de weg moet halen.
De versnellingsbak schakelt feilloos, maar het wisselingen van verzet gaat met voelbaar grotere schokken dan je van Mercedes gewend bent, vooral in de lagere versnellingen, wat vrijwel zeker een gevolg is van de natte koppeling.
Over die viercilinder voorin valt niks te klagen, het is een reeds veelgeprezen motor, die een klap vermogen levert, breed uitgesmeerd over zijn koppelkromme, die eigenlijk geen kromme is, maar veel meer een plateau. Hij slaagt er dan ook uitmuntend in de Estate met een fors tempo over ’s heren wegen te stuwen – je komt absoluut niets te kort ten opzichte van zijn zescilinder twinturbo voorganger.

Het Pilot Sport 4S rubber van Michelin levert veel grip en tractie is er dan ook volop door de combinatie met vierwielaandrijving. Als je vroeg op het gas gaat staan bij het uitaccelereren van een bocht, voel je dat het grootste deel van het aandrijfkoppel naar de achterwielen gaat, maar tegelijkertijd merk je ook dat Mercedes-AMG strak op de gekozen lijn wordt gehouden door de trekkracht die naar de voorwielen gaat.
Onderstuur is zo goed als geheel afwezig en als je een bochtige weg tot onderdanigheid wil dwingen, zoals mijn Britse collega’s zo mooi zeggen, is deze C43 maar wat graag van de partij. Een heerlijke auto, die zo goed als op alle omstandigheden een antwoord heeft. Toegegeven, het uitlaatgeluid is minder fraai dan dat van de AMG’s met meer cilinders, maar horen dat er iets speciaals onder de motorkap ligt, doe je zeker. Op dat gebied lever je dus iets in met de viercilinder motor, maar als het om competentie, snelheid en aangename sensaties gaat, is deze C43 absoluut een kanjer – en een AMG van het kaliber dat we gewend zijn.

MERCEDES-AMG C43 4MATIC+ ESTATE
Motor viercilinder in lijn met turbo, inhoud 1991 cm3 Vermogen 408 pk bij 6750 min-1 Koppel 500 Nm bij 5000 min-1 Transmissie vierwielaandrijving, koppelverdeling 31% voor, 69% achter, automaat met negen versnellingen Remmen geventileerde en geperforeerde schijven rondom, 370/320 mm, remklauwen voor met zes zuigers, achter met één Banden voor 245/45 ZR 18; achter 245/45 ZR 18 Afmetingen LxBxH 4791x1824x1466 mm; wielbasis 2.865; bagageruimte 490-1510 liter; tankinhoud 50 liter Acceleratie 0-100 km/h in 4,7 sec Topsnelheid 250 km/h (optioneel 265 km/h) Prijs vanaf € 113.456,–

× Wil je direct contact?