Om aan dit verzoek van Frank te voldoen, heb ik wel even door de agenda van 2024 moeten bladeren. Maar hier komen ze dan, ik heb ze gemakshalve genummerd, maar de volgorde is willekeurig.
Tekst TON ROKS
1 De rit door Spanje met de BMW Z4 M Coupé, uit en thuis 5500 kilometer in een dag of tien. Wat kun je fantastisch autorijden op de binnenwegen van Spanje, niet alleen door het dikwijls uitdagende verloop en de prachtige landschappen, maar ook doordat je optimaal van je auto kunt genieten. De Z4 M Coupé heeft daar bewezen een topper te zijn, de wegen in Spanje waren een ideaal podium voor hem om dat te bewijzen. Lees het reisverhaal hier
2 Je gelooft het misschien niet, maar ik heb hem verkocht, die BMW. Deed wel pijn, maar het moest, want er kwam een buitenkansje langs: een Alfa Romeo Giulia met 2,0-liter motor, goed voor bijna 170 pk, en voorzien van zowat het hele assortiment upgrades van Alfaholics, Zo’n auto komt zelden langs en toen ik er een zag bij Balocco Classics heb ik meteen toegehapt.
3 Het interview met Takeo Miyazaki, the last man standing die over de ontwikkeling van de Datsun 240Z kan vertellen. Zelden krijg je gelegenheid met zo iemand de diepte in te gaan over de historie van een klassieke auto, zeker iemand uit Japan. Ik heb ervan genoten lang met Miyazaki san te praten en zijn verhaal op te schrijven – het heeft me een fantastische blik in de historie van de 240 Z gegeven.
4 Rijden met twee heel vroege 240Z’s, gerestaureerd door S30.World. Ik had al eens eerder met een 240Z kennis gemaakt en was toen matig enthousiast. Nu ik met twee top-exemplaren heb gereden, weet ik hoe goed ze kunnen zijn. Superfijne auto’s, helaas zijn de heel goede al een aardig eind van mijn budget weg geëvolueerd.
5 De Alpine A290. Er zijn al een paar heldhaftige pogingen gedaan om van de elektrische auto iets te maken dat een ICE-enthousiast te bekoren – er is hoop, maar hetzelfde niveau als een lichte handgeschakelde auto met een goed onderstel en een fijne verbrandingsmotor zie ik ze nooit halen. Alpine heeft me echter aangenaam verrast met de A290, je haalt er meer rijplezier uit dan alleen maar dat rappe sprintje waartoe zo goed als alle stekkerauto’s in staat zijn, en dat voor heel reële prijs. Lees onze impressies hier
6 De McLaren Artura Spider, ik kan nog altijd enthousiast worden over sportauto’s met supermotoren, maar moet toegeven dat ze je dikwijls vooral ongelukkig maken omdat datgene dat je er graag mee zou willen doen en waartoe ze je voortdurend aanmoedigen nauwelijks meer mogelijk is. De Artura heeft me verrast doordat hij dat juist niet doet, hij stelt je heel goed in staat kalm aan het Nederlandse verkeer deel te nemen – hij hijgt niet voortdurend in je nek zoals menige Italiaanse volbloed. Als je de kans hebt om er hard mee te gaan, is hij uitermate competent – denk aan een grotere en krachtigere Lotus Exige. Met zijn actieve onderstel is hij comfortabel indien nodig en superstrak en agiel wanneer het uiterste verlangd wordt – klasse.
7 Twee dagen te gast bij Rolls-Royce in Goodwood, om met huishistoricus Andrew Ball in de geschiedenis van Eleanor Velasco Thornton en The Spirit of Ecstasy te duiken. En om het verhaal te vertellen van de mannen die het merk gevormd hebben: Claude Johnson, de kunstenaar Charles Sykes, de luchtvaartpionier Charles Rolls, de constructeur Henry Royce en de aristocraat John Montagu. Ik houd ervan dit soort artikelen te maken en meer of minder bekende fragmenten van een geschiedenis aaneen te smeden tot een lopend verhaal.
8 De Lancia 037 Group B van Maturo. Je krijgt zelden of nooit de kans in zo’n legendarische machine te rijden. Uiteraard moest hij met respect behandeld worden en heb ik lang niet al zijn capaciteiten benut, maar indrukwekkend was hij zeker. Wow, wat een machtige machine. Ik had er graag een keer ingezeten tijdens een WRC-rally, als (waarschijnlijk zwijgende) navigator. Een heel knap stuk werk van Maturo! Lees hier ons verhaal.
9 De Toyota GT-One en Nissan R390 GT1, even waren ze in Nederland, voor het eerst samen bovendien, een geweldige kans. Dankzij Sjoerd van Bilsen van het Louwman Museum hebben we het tweetal uitgebreid kunnen fotograferen en bekijken voor een unieke reportage over hun ontstaan en hun techniek. Uiteraard hebben ze de cover gehaald van Octane.
10 Rijden met de Alfa Romeo 6C 1750 SS die in handen van Andrea Vesco al meerdere malen de hedendaagse Mille Miglia heeft gewonnen. Wat een geweldige auto, het is altijd weer fantastisch in een vooroorlogse auto te rijden, vooral omdat je als bestuurder zo’n belangrijk element van de machine bent – alles verloopt via jouw zintuigen, brein en handelingen. En hoe beter je dat doet, hoe groter de beloning. Uiteindelijk is dat de essentie van het genieten van autorijden, in moderne auto’s wordt dat van je afgenomen, daarom moeten we onze klassiekers koesteren.
Genoten van de 2024 keuzes van Ton Roks? In 2025 gaan we weer onverdroten verder met mooie auto’s en reportages. Misschien hét moment om nu een abonnement op Octane Magazine af te sluiten? Dan komt het magazine in 2025 zes keer, comfortabel thuis in de brievenbus. www.octanemagazine.nl/abonneren