Meer dan 250 deelnemers meldden zich voor de 11e editie van de immer populairder wordende Alzheimerrally, fors meer dan verleden jaar. Ook de opbrengst was hoger, voorzitter Jan de Beus overhandigde na afloop een cheque van € 115.000 aan het Alzheimercentrum in Amsterdam.
PACENOTES / Octane over de rally- en rittensport: 11e Alzheimerrally, 14 april, Duiven – Lievelde – Duiven
Tekst Ton Roks | Foto’s Niko Bloemendal
De start en finish waren deze keer in het Van der Valk Hotel bij Duiven, een uitstekende locatie met meer dan voldoende parkeerruimte. De route leidde van daaruit door de Achterhoek, tot bijna aan de Duitse grens, met de herberg Erve Kots in Lievelde als lunchlocatie.
Het startveld kende een grote variëteit, met diverse juwelen van auto’s, waaronder een Ferrari Daytona, meerdere Bentley’s waaronder een 4,5-Litre Blower, Speed Six en Speed Eight, een Mercedes 500K, Maserati 3500 GTI, kortweg: te veel om op te noemen.
Voor de route was zoals gewoonlijk de gepokte en gemazelde Martin Roosenboom verantwoordelijk, die de deelnemers door fraaie landschappen leidde, soms zo idyllisch dat je afvroeg of je wel in Nederland was. Beloofd was dat de route voor de Toerklasse dit jaar minder moeilijk zou zijn, en dat Roosenboom die belofte gestand heeft gedaan, was te zien aan de uitslagenlijst. Het aantal strafpunten was opvallend laag, zo laag dat de rangorde in de top zeven niet bepaald werd door het aantal punten – dat was bij iedereen daar gelijk – maar door de passagetijd bij een geheime routecontrole.
Roosenboom is er meester in listen in een ogenschijnlijk voor de hand liggende route te stoppen – prima, want hoe kom je anders tot een klassement? Hij nam een aantal navigatoren al meteen na de start bij de neus door de rotonde bij het Van der Valk Hotel van een bermlijn te voorzien, die omzeild moest worden, daardoor moest de rotonde van een andere kant benaderd worden. Daar hadden velen hun eerste strafpunten al te pakken, waardoor de equipe van Octane, in een Ford Falcon, bemand door Jos Jurriëns en uw verslaggever. Er waren veel meer situaties waar je in de fout kon gaan doordat bijvoorbeeld een weg was weggehaald of kruispunten niet overeen kwamen met de ‘werkelijkheid’ op de kaart. Alsof dat niet genoeg was waren er ook wegen die niet op de juiste locatie lagen, waardoor je een lusje moest maken om toch zo veel mogelijk van de correcte route te rijden, en was er zelfs een riviertje dat je niet over mocht omdat daar de bermlijnen ontbraken. Kortom, je dient behoorlijk scherp te zijn, de hele dag lang, om qua strafpunten enigszins ongeschonden aan de finish te komen.
Dat maakt de Alzheimerrally tot een prima oefenwedstrijd voor de Tulpenrallye, de kaartleessystemen zijn min of meer hetzelfde en bestuurder en navigator kunnen na hun winterslaap opnieuw op elkaar ingespeeld raken. Het is ook een goede leerschool voor beginners die zich, als ze eenmaal de smaak te pakken hebben, vanuit de Toerklasse naar de Sportklasse op kunnen werken – en wellicht verder.
Frappant was dat de nummers een en twee in de fel bevochten Expertklasse precies dezelfde heren waren als verleden jaar, alleen reed de winnaar in 2022 in een andere auto, een Amilcar CGSS Blower.
UITSLAGEN
EXPERTKLASSE (Strafpunten)
1 René van der Borch Tot Verwolde & Jürgen Donders (Ford Escort) – 500
2 Marius Hoogendam -& Erik Bruêns (Austin Healey 3000 Mk1) – 700
3 Toni Bienemann & Edwin Roos (Rolls-Royce Silver Cloud III) – 800
4 Joris Buijs & Jaap Jongman (Porsche 911 R) – 800
5 Hanja Jonker & Paul Hooiveld (MG A) – 810
SPORTKLASSE
1 Wiebe de Ruijsscher & Tomas de Ruijsscher (Porsche 911 T) – 500
2 Bruis van Driel & Eric van Duin (Saab 900 Cabriolet) – 540
3 Bas Kragten & Rien van Vliet (Austin Healey 3000 Mk1) – 600
4 Alfred Uytdewilligen & Bert Smeitink (Porsche 911 E) – 610
5 Ellis Fleer & René Nijboer (Porsche 911) – 700
TOERKLASSE
1 Willem van der Klis & Loes Olieslagers (Mercedes SLS) – 100
2 Henk Koel & Bert Terlien (Alfa Romeo 1300 GTA Junior) – 100
3 Martijn Levert & Inés Plasmans (MGB GT) – 100
4 Marja Maats & David Meiboom (Mercedes-Benz 280 SE) – 100
5 Michel van den Heuvel & Monique Hilbers (Porsche 911 Targa) – 100