“Op jonge leeftijd was ik weg van de iconische modellen van Mercedes-Benz. Het was altijd mijn droom om een carrière in de automotive wereld na te streven, waar ik mijn creativiteit en ontwerpvaardigheden zou kunnen inzetten. Grootheden als Marcello Gandini, Bruno Sacco en Enzo Ferrari inspireerden mij en voedden mijn ambitie om ooit zelf auto’s te ontwerpenToen ik de leeftijd had bereikt waarop ik mijn rijbewijs kon halen, fantaseerde ik welke auto ik zou gaan rijden. Een Mercedes-Benz was mijn droom, maar als student met een bijbaantje was dat toen niet haalbaar. Toch hield ik als autofanaat vast aan mijn droom, maar eerst moest ik mijn rijbewijs halen en mijn studie afronden.

Mijn vader had motiverende woorden voor me: ’Doe je best op school, rook niet, en houd je doelen helder voor ogen. Dan zal ik je steunen en zullen je wensen uitkomen’. De Mercedes W126 (tweede generatie S-klasse) en W124 (E-klasse) stonden hoog op mijn verlanglijst, en ik verdiepte me in de geschiedenis en ontwerpfilosofie van deze modellen. Vooral de coupés spraken me aan, met de typerende pillarless vormgeving, de elegante lijnen, en het ergonomische interieur. Met succes voltooide ik de eerste jaren van mijn bouwkundige studie én haalde ik mijn rijbewijs, wat mijn ouders enorm trots maakte.

Een bijzondere dag staat me nog helder voor de geest. Mijn vader vroeg me mee te gaan om iets op te halen dat hij via Marktplaats had gekocht. Na een gezellige rit kwamen we aan in een woonwijk dichtbij Heerhugowaard waar een prachtige goud-champagnekleurige S-klasse SEC stond. Terwijl ik nog tegen hem zei dat ik even bij de auto wilde kijken terwijl hij de spullen ophaalde, vertelde hij mij dat dit mijn eerste auto zou worden. Ik was perplex en zonder woorden, door deze verrassing kende mijn geluk geen grenzen.

De volgende dag haalden we de auto op met de trein en reed ik mijn eerste Mercedes-Benz S-Klasse 380 SEC uit 1981 naar huis; een gevoel dat ik nooit zal vergeten. Dit moment markeerde het begin van mijn persoonlijke liefdesverhaal tussen man en machine. Ik heb de auto ongeveer drie jaar in bezit gehad waarna ik hem verkocht omdat ik ging studeren aan de Hogeschool van Amsterdam, richting ‘engineering en innovatie’. Maar ik beloofde mezelf dat ik, zodra ik klaar zou zijn met mijn studie, op zoek zou gaan naar een nieuwe C126; het liefst in topstaat om hem dan nooit meer weg te doen.

In het laatste jaar van mijn studie hield ik het internet nauwlettend in de gaten, maar ondanks mijn inspanningen vond ik telkens niet de juiste auto en voelde ik geen klik. Op een middag, onderweg naar huis vanuit Amsterdam, stuitte ik op Facebook op een bericht waarin iemand een Mercedes-Benz C126 380 SEC te koop aanbood. De advertentie bevatte slechts een paar onduidelijke foto’s, maar ik zag meteen dat de kleur en het interieur precies mijn smaak waren. Mijn pogingen om contact op te nemen liepen echter maandenlang op niets uit en ik ging ervan uit dat de auto inmiddels een nieuwe eigenaar had gevonden.

Tot mijn grote verrassing ontving ik na ongeveer vijf maanden alsnog een reactie: de auto was nog steeds te koop! Hoewel ik hem inmiddels uit mijn gedachten had gezet vanwege een drukke periode op school, werd mijn interesse direct weer gewekt. Toen ik uiteindelijk meer informatie en duidelijke foto’s ontving, was ik meteen verliefd. Alles aan de auto voldeed aan mijn wensen en behoeften. De originaliteit, de staat en het verhaal achter de auto waren bijzonder en aangenaam om te horen. De Mercedes had slechts één eigenaar gehad die er met passie en liefde voor had gezorgd. Hij was altijd binnen gestald en verkeerde in uitstekende staat: roestvrij en schadevrij. Zowel technisch als motorisch (V8, 3839 cm3, 204 pk) was hij altijd goed onderhouden en in originele staat gebleven.

Naast de uitstekende technische staat straalde de tijdloze kleur van het exterieur (Weißen Anthrazitgrau 172G) voor mij elegantie en luxe uit. Het was duidelijk: deze auto was voorbestemd om mijn tweede liefde te worden. Sinds 2019 ben ik de trotse eigenaar van de auto en in de afgelopen jaren heb ik er ontzettend veel rijplezier aan beleefd. Hoewel het geen dagelijkse auto is, geniet ik ervan om ermee te rijden zodra de zon schijnt, in het weekend of bij speciale evenementen. Het interieur is luxueus en biedt veel comfort, met hoogwaardige materialen zoals leer en hout. Er is, voor die tijd, ook aandacht besteed aan ergonomie en moderne veiligheidstechnologie.

In de zomer van 2023 heb ik samen met mijn vrouw een memorabele reis gemaakt van Nederland naar de Goodwood Revival in Engeland, met een tussenstop van een paar dagen in Londen. Het was een fantastische ervaring en een zeer geslaagde roadtrip. De auto trok veel bewonderende blikken in de straten van Londen. Mensen waren zichtbaar verrast en verliefd op de charme en elegantie van de wagen. Bij elk verkeerslicht stak wel iemand een duim omhoog of kwamen voorbijgangers dichterbij om een compliment te geven.

Tijdens deze reis hebben we in totaal 2000 kilometer afgelegd, maar door de aangename rijervaring en luxe waren we totaal niet vermoeid. We hadden allebei zeker niet het gevoel dat we in een auto van 40 jaar oud reden. De stoelen zitten comfortabel, de wegligging is uitmuntend, en opties zoals cruise control, climate control en de soepele V8 zorgen voor een zeer fijne rijervaring. Het was een genot om kilometers te vreten in deze tijdloze klassieker.”

× Wil je direct contact?