In het Belgische Bocholt wordt de rallysport in ere gehouden door de collectie legendarische rallyauto’s van VGT Race & Rally Collectables.

Tekst Frank Goedhart / Fotografie Jeroen de Graaf

De collectie, een  ‘joint (ad)venture’ volgens de heren die  hem beheren, is ondergebracht in een voormalige Seat-garage in het centrum van Bocholt. Gastheer is mede-initiatiefnemer Reinier Teunissen. Bij aankomst wordt de aandacht meteen getrokken door een Audi 80 rallyauto die in de kleuren van het team BH-Audisport in het zonnetje voor het oude garagepand staat. Eenmaal binnen valt je mond bijna letterlijk open bij het zien van de inventaris.

We lopen langs een keur aan interessante rally-auto’s en de straatversies daarvan, waaronder een Lancia Fulvia HF, een MonteCarlo, meerdere Delta HF Integrale’s, een Subaru Legacy, Nissan Skyline GT-R, een Rothmans Ford Sierra Cosworth en een Lancia 037 Rally in de kleuren van Martini. Reinier glimlacht bij het zien van onze reactie. “Dit is exact waarom we doen wat we doen, onze liefde voor de autosport delen met mensen die daar een beetje blij van worden, zoals u nu.”

Bij een kop koffie en een groot stuk Limburgse vlaai doet Reinier zijn verhaal. “Samen met mijn partner Joris run ik deze evenementenlocatie, met als doel onze collectie van zestig bijzondere auto’s, waarvan je er nu 43 ziet staan, te delen met enthousiaste autoliefhebbers. Onze auto’s zijn op te delen in drie categorieën: straatauto’s die destijds voor de homologatie zijn gebouwd, straatauto’s in de ‘livery’ van de originele rallyauto’s én originele rally- en rallycrossauto’s. In aantallen is de collectie gelijk verdeeld over de drie categorieën. De jongste auto die wij hebben is van 1999, dus we verzamelen (bijna) alles ouder dan dat, met een nadruk op de jaren ’70, ’80 en ’90.”

De auto waarmee de verzameling voor Reinier mee begon is de Toyota Celica rallyauto van Carlos Sainz. Hij legt uit hoe de verzameling vervolgens is uitgedijd: “In het verleden was ik monteur in het rallycrossteam van Jacques Franssen. Dat is in België een wat grotere sport dan in Nederland. Wij hadden hier drie circuits terwijl er in Nederland maar een is. Eerst streden we met de Subaru Legacy en in ’94 zijn we dan overgestapt op de rechtsgestuurde Impreza WRX-RA en daarmee is mijn liefde voor rally- en autosport aangewakkerd.”

Ook nu rijdt hij nog graag in historische evenementen mee, met de collectie als ruif om een auto uit te selecteren. “Eind augustus zijn we nog met vijf auto’s aangetreden in de Rally van Looi waar ik met mijn zoon en twee bonuszoons veel plezier heb beleefd met de 037, de Audi en wat Integrale’s.”

Hij vervolgt: “Toen ik een deel van mijn bedrijf had verkocht, kreeg ik tijd en middelen om mijn passie te volgen en na die eerste Celica kocht ik een Lancia Delta Integrale EVO. Dat was een beetje een miskoop, want uit het chassisnummer bleek dat het een omgekatte 1300 was. Maar al doende leert men en nu weet ik heel goed waar ik op moet letten om zeker te zijn dat het aangebodene daadwerkelijk is wat men zegt dat het is. De Ford Focus heb ik in 1000 stukjes gekocht. Het was een Belgische rallycrossauto en ik heb besloten er een Colin McRae tribute-auto van te maken. Zo is de Kankkunen Delta ook geen originele fabrieksauto, maar we hebben hem wel voorzien van de juiste stoelen en livery. Maar die auto heeft nooit een rally gereden.”

Het voorstel om na de koffie rond te gaan door het gebouw slaan we vanzelfsprekend niet af en al snel blijkt dat werkelijk elke auto een eigen verhaal heeft. “We werken hier met een achttal vrijwilligers zelf aan de auto’s; poetsen, restaureren, repareren, klaarmaken voor een evenement en natuurlijk ook van genieten. We lenen auto’s uit aan musea en vervullen ook zo nu en dan een ‘laatste wens’ als dat gevraagd wordt. We hebben  bijvoorbeeld een Fiat 238 bus met een 500 Abarth erop uitgeleend aan Autoworld in Brussel voor de Abarth tentoonstelling en we hebben ook deelgenomen aan de Zolder Historic Grand Prix. In augustus stond Bocholt in het teken van het succesvolle ‘Custom Brews’ festival voor getunede auto’s en hielden wij met onze ‘rally street’ een open huis.”

Het valt op dat het grootste deel van de collectie bestaat uit auto’s uit de stal van Fiat en Lancia, maar de hal achterin het gebouw herbergt een serie van vijf Toyota Celica’s, een Rothmans MG Metro 6R4 tribute en op en onder twee bruggen staan een Audi Quattro, een Belga Audi V8 circuitauto, een Colin McRae Ford Focus én een Escort Cosworth WRC gebroederlijk bij elkaar.

Rechts de trainingsauto van Didier Auriol

Reinier is eerlijk over de originaliteit van de auto’s: “De Audi Quattro van Hannu Mikkola is een tribute, dus geen echte fabrieksauto. De Celica ST-205 is een trainingsauto van Didier Auriol geweest, dus dat is wel een echte door TTE (Toyota Team Europa) opgebouwde auto. In die tijd speelde het turbo-schandaal waardoor Toyota voor twee jaar geschorst werd. Ik weet nog dat er toen tijdens een onbelangrijke rally in België opeens een hele delegatie Japanners rondhing bij het Toyota-team. Achteraf bleek dat dat ging om de illegale turbo-bypass te testen waarmee ze opeens heel veel meer vermogen ter beschikking hadden. Deze auto heb ik in Sydney op de kop weten te tikken, compleet met documentatie en alles erbij.”

In de showroom aan de straatkant staat de collectie Peugeot’s en de Subaru Impreza waarmee de Belg Jacques Franssen heeft gereden. Reinier vertelt dat die showroomexpositie elke drie maanden wisselt. De ruimtes zijn gedecoreerd met wat de American Pickers ‘petroliana’ zouden noemen: reclameborden, bandenrekken, gereedschapswanden en andere automobilia. Het is een man cave in ultimo forma. Reinier wijst op een gele en zwarte Lancia Delta HF HPE uit de tweede modelserie: “Die zwarte is een EVO500, daar zijn er maar 50 stuks van gebouwd. Hij heeft meer vermogen en onder meer een carbon dashboard en ik heb hem op een veiling zonder reserve kunnen aanschaffen, een koopje in mijn ogen.”

De collectie wordt nog steeds actief uitgebreid en opgewaardeerd. Reinier: “We hebben een mooie Fiat Ritmo Abarth gekocht en dan mag er een mindere auto, in dit geval de ‘dubbele’Delta Integrale 8V, de collectie verlaten. Op dit moment ben ik ook geïnteresseerd in een Nissan Sunny GTI-R met 0 kilometer op de teller en ben ik bezig met de Lancia Delta van Bruno Saby, waarmee hij in 1987 de Monte Carlo heeft gereden. Ook die schijnt in duizend stukjes te liggen, maar daar hebben wij geen problemen mee. Daarnaast bouwen we op dit moment twee stuks Fiat 131 Abarth op, waarvan één een originele auto is.”


Op de vraag welke auto’s hij nog mist en wat zijn persoonlijke favoriet is hoeft hij geen seconde na te denken: “Voor mij persoonlijk is de ‘giallo’ Lancia Delta Integrale EVO die ik thuis heb staan de mooiste auto. Het kenteken ‘APPA’ verwijst naar mijn overleden vader, als een soort herdenkingsteken. Wat nog mist in de collectie zijn natuurlijk een Lancia Stratos en een Delta S4, maar daar is moeilijk aan te komen. Ook een Ford RS200 en een Renault 5 Turbo zijn van harte welkom. Niet zo heel lang geleden greep ik op een veiling net naast een Citroën BX 4TC. Die auto’s brengen nu 95.000 euro op. De BX verscheen in ’86 net te laat ten tonele, namelijk op het moment dat de FIA besloot om Group B in de ban te doen. Citroën heeft toen besloten om de homologatieversies te vernietigen, vanwege het slechte imago van Group B in die tijd. Er zijn er nog maar 85 in de omloop, 115 stuks zijn de shredder in gegaan. Doodzonde!”

Reinier en Joris hebben nog veel toekomstplannen voor de collectie. Het is een lokaal automuseum geworden waar iedereen welkom is, op afspraak of op goed geluk.. “We willen naast de bordjes met uitleg die we nu bij alle auto’s hebben staan ook nog meer interactiviteit inbrengen: dat je door een QR-code te scannen de auto’s op je telefoon in de rally’s ziet rijden, dan komt het allemaal tot leven. En we willen nog uitbreiden op evenementen en bijeenkomsten. Zoals het rallycafé dat we een keer per maand houden, dat is pure gezelligheid met automensen onder elkaar.”

Reinier bij de Rally 037 Tribute

Het voorstel om eens na te denken over een Octane Classics and Coffee in het centrum van Bocholt wordt enthousiast ontvangen. Voor de foto poseert Reinier met plezier voor de Lancia Rally 037 met in zijn handen een foto met ’14 kampioenschappen’ in beeld. Hij staat daar tussen rallycoureurs Freddy Loix, Patrick Snijers en rallycrossheld Eddy Colanbeen. Dat het rallybloed bij Reinier op hoge snelheid door de aderen stroomt is wel duidelijk.

× Wil je direct contact?